טיפול בתנועה בתל אביב
מהו טיפול בתנועה (תרפיה בתנועה)
טיפול בתנועה או תרפיה בתנועה, הוא טיפול נפשי המשתייך למטריה הרחבה יותר של טיפולים ביצירה והבעה. זהו טיפול המשלב תנועה, דיבור ומשחק ומאפשר לכל ילד לגלות את הכוחות שלו, לשפר את בטחונו העצמי ואת היחסים עם בני גילו והמבוגרים סביבו. התנועה והדיבור במהלך הטיפול מאפשרים למטופל לפתור קשיים בהם הוא נתקל בחייו ובקשריו ולממש את מלוא הפוטנציאל שלו.
טיפול בתנועה שונה מאימון גופני בכך שהתנועה היא חופשית ואישית וכמעט תמיד תהיה מקושרת בטיפול לשיח רגשי. מטרת הטיפול היא להביא לתחושת רווחה נפשית גדולה יותר אצל המטופל.
נקודת המוצא של טיפול בתנועה היא ההתייחסות לתנועה ולגוף כטעונים במשמעות רגשית. שילובם של הגוף והתנועה כממד נוסף של הטיפול הרגשי מאפשר לילד לרכוש כלים המבוססים על חשיבה, מודעות ושימוש בגוף, לדוגמה- האפשרות להשתמש בגוף כדי למצוא איזון, אסרטיביות ובטחון, או האפשרות להרפות ברגעי מתח וחרדה. בנוסף, התנועה בתוך הטיפול מאפשרת לילד גישה לחוויות רגשיות ומטענים נפשיים שלא תמיד נגישים לנו דרך הערוץ של החשיבה או הדיבור.
בתוך ההיצע הרחב של הטיפולים הנפשיים, טיפול בתנועה נותן מענה מדויק לילדים ונוער שתנועה ומשחק תנועתי הם לעיתים קרובות השפה הטבעית והנגישה להם יותר. בנוסף, הוא מאפשר מקום בטוח לבסס ולפתח את הקשר עם הגוף עבור ילדים שדימוי הגוף או הוויסות הגופני שלהם לקויים.
למי מתאים הטיפול
טיפול בתנועה מתאים לכל ילד/ה וכל נער/ה בכל גיל.
בנוסף הוא מתאים במיוחד לעבודה על נושאים הנמצאים בתחום החפיפה הרחב של הגופני והנפשי-
*ילדים עם קשיי וויסות חושי המשפיעים על הרווחה הנפשית
* ילדים עם תלונות גופניות שמושפעות מהמצב הרגשי ומשפיעות עליו
* ילדים על הספקטרום האוטיסטי שעבורם נושא הוויסות החושי והיכולת הרגשית והתקשורתית כרוכים זה בזה
* ילדים עם ADHD שזקוקים לכלים גופניים כדי להתמודד עם קשייהם
*ילדים עם קשיי ויסות תנועתי הנמצאים בפעילות יתר, בתת פעילות, נוטים לתאונות וכ"ו
*ילדים עם חרדות גופניות ועם נטייה להימנעות
תהליך הטיפול
תהליך הטיפול יתחיל בפגישת היכרות או מספר פגישות היכרות עם ההורים בלבד. לאחר מכן תתחיל העבודה הטיפולית עם הילד במפגשים שבועיים. במקביל אפגש בנפרד לעבודה עם ההורים בתכיפות המשתנה לפי הצורך, החל מפעם בשבוע ועד פעם בחודש. אורך
הדרכות הורים
אני מאמינה מאוד בעבודה עם הורים במקביל לעבודה הטיפולית עם הילד וביכולתם של הורים לצאת מפינות של תסכול וייאוש ביחסיהם עם הילד, שנראות "ללא מוצא" , ולהתחבר שוב לאינטואיציה ההורית, ליצירתיות ולמסוגלות שלהם. העבודה עם ההורים מתמקדת בהבנת צרכיו של הילד ובמקומות בהם צרכים אלו מתנגשים עם אלו של ההורה. במישור נוסף, ההתמקדות היא במציאת דרכים נוספות להתכווננות, התבוננות, ותקשורת שיאפשרו קשר הורה-ילד טוב יותר וישפרו את מצבו הרגשי והחברתי של הילד.
ניתן גם להגיע להדרכות הורים בנפרד מטיפול.
ניבה פרי - טיפול בתנועה
שמי ניבה ואני מטפלת בתנועה (תרפיסטית בתנועה). אני בעלת ניסיון של מעל ל-15 שנות עבודה טיפולית עם ילדים, נוער והוריהם. בנוסף אני מדריכה צוותים במסגרת משרד החינוך.
מתמחה בעבודה פרטנית וקבוצתית עם ילדים בעליי קשיים בוויסות חושי, ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז וילדים בעלי קשיים רגשיים וחברתיים. בנוסף מתמחה בעבודה עם ילדים מהספקטרום האוטיסטי על נושאים של תקשורת בינאישית, וויסות חושי, וויסות רגשי וייצוג עצמי. מנחה קבוצות ממוקדות מטרה בנושאים של ייצוג עצמי ומיומנויות חברתיות. . בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בטיפול בתנועה מהמכללה לחברה ואמנויות. בהתמחות לפסיכותרפיה בגישה פסיכואנליטית במרכז וויניקוט. מדריכה מוסמכת לטיפול בתנועה מטעם יה"ת (האיגוד לטיפול באמצעות אמנויות בישראל).
עובדת לאורך השנים במסגרות שונות של משרד החינוך, ב"מרכז תמר" המקבל הפניות מקופות החולים ובקליניקה פרטית בתל אביב.
מתרגלת ולומדת אמנויות לחימה סיניות רכות מזה 20 שנה.
שילוב חברתי וייצוג עצמי של ילדים על הרצף האוטיסטי
מאמר מאת ניבה פרי
לקריאה לחצו כאן
דוגמאות לטיפולים בתנועה
ת., בן 14, ילד חברותי ומלא שמחת חיים, מאובחן על הספקטרום האוטיסטי. ת. סבל ממתח וחרדה שהתבטאו בטיקים גופניים ונטה לחזור שוב ושוב על משפטים שנאמרו ע"י אחרים בסביבתו ושגרמו לו אי-נחת. הוא התנהג בצורה ילדותית ותלותית ומול חבריו לכיתה היה מתרפס והתקשה לבטא את רצונותיו האותנטיים. בנוסף הוא נהג לדבר ללא הפסקה על עניינים שהעסיקו אותו אך בעצם לא שוחח כלל עם מי שמולו.
בטיפול עבד ת. על פיתוח הכוחות הבוגרים שלו ופיתוח הרצון העצמאי שלו באמצעות קליעה למטרה ומשחקי כדור שונים המדגישים כוח, חתירה למטרה ותשומת לב לאחר. הוא פיתח את היצירתיות שלו בכך שהמציא בעצמו ריקודים ומשחקים שונים. תוך כדי שיחות ופעילות תנועתית, ת. החל לגלות ולנסח בעצמו את הדברים שמעוררים בו מתח. בעקבות זאת מצאנו יחד שיטות שמסייעות לו להפחית את המתח כגון אמונות פנימיות מחזקות, תרגילי הרפיה ונשימה, פעילות גופנית נמרצת ועוד.
בנוסף ת. למד במהלך הטיפול לבטא יותר את הצרכים שלו, הוא החל לשתף אחרים בקשייו ולעמוד על שלו ולייצג את צרכיו מול בני משפחתו ומול חבריו לכיתה. כמו כן היכולת שלו לנהל שיחה הדדית השתפרה מתוך ההתנסות בשיחות בטיפול. גם בבית וגם בבית הספר נראתה ירידה בכמות הטיקים ובחזרה על משפטים.
ל. בן 8, ילד יצירתי וכובש, הגיע לטיפול בשל קשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות, המלווים בקושי בוויסות תנועתי וקשיים חברתיים. לל. צורך בגירוי תנועתי חזק והוא נהג לסכן את עצמו ולהיחבל בלי סוף. משפחתו התלוננה שהוא משאיר אחריו "הריסות" בבית ושהוא נוהג באימפולסיביות ובלי להתחשב בצרכיהם של הסובבים אותו. בנוסף ליחסים המתוחים עם בני משפחתו, הוא לא הצליח ליצור קשרים חברתיים טובים ומספקים עם בני גילו.
בטיפול עבדתי עם ל. באמצעות תנועה ומשחק על פיתוח תשומת לב להשפעה של התנועות החדות, המהירות, החזקות והמתנגשות שלו על האנשים סביבו. זיהינו ביחד את הצורך שלו במגע ותנועה חזקים ועבדנו על מציאת דרכים לספק אותו במשחקים שיהיו הדדיים ונעימים לשני הצדדים. תוך כדי כך ל. הבין מדוע כדאי לו להתעניין באחרים בסביבתו ולשים לב אליהם ולדברים שנעימים או לא נעימים להם. בנוסף ל. למד לשמור על עצמו מחבלות באמצעות עבודה על הערכת סיכונים, בקשת עזרה מהאחר והכרה של סוגי מגע ושל חלקי הגוף השונים.
במהלך הטיפול ל. הצליח לומר שהוא עושה דברים במהירות כי הוא חושש שלא יספיק ושישכח, אמירה שמבטאת היטב את הדרך בה הוא חווה את הפרעת הקשב שלו. לכן עבדנו בטיפול גם על מציאת דרכים לארגן את החוויה הגופנית של ל.- באמצעות עצירה, תרגילי כיווץ והרפיה, נדנוד והתעטפות. ל. עבד גם על יצירת סדר בעומס הרעיונות והמחשבות שלו- באמצעות טיפוח אמון בכך שהוא יזכור את מה שחשוב, כתיבת הרעיונות על דף ובניית סדרי עדיפויות.
בעקבות הטיפול היחסים של ל. עם בני משפחתו השתפרו מהותית ונוצרה תחושה מחודשת של קרבה, חום והבנה. בעקבות יכולתו המשופרת לשלוט בדחפים שלו ולשים לב לסובבים אותו הוא החל ליהנות גם מיחסים מתגמלים עם בני גילו. כעת ל. יכול לבטא את רעיונותיו היצירתיים בצורה תקשורתית ומתחשבת ולגייס אחרים שייהנו מהם יחד איתו.
י', ילד בן 10 נבון ושופע קסם אישי. מאובחן עם ADHD ולקות למידה. י' מתקשה לבצע מטלות לימודיות, מקלל, עושה תנועות מגונות ונקלע למריבות בשל גירויים חיצוניים פעוטים. מתלונן על כך שלא מצליח להירגע ועל כאבי גב. נוטה להיות בפעלתנות יתר או לחילופין להיזרק בחוסר כוחות ולהיכנע לכוח הכבידה. מתקשה להתמיד בפעילות כל שהיא.
בפגישות הטיפוליות איתי, י' עבד על לבנות אחזקה טובה יותר של הגוף על ידי תרגילים העובדים על יציבה נכונה ושמירה על שיווי משקל. הוא תרגל שליטה על הגוף ועל הנשימה באמצעות תרגילים כגון ריצה ועצירה פתאומית, עמידה בתנוחה המדמה הרמת משקולות והרגעת הנשימה ע"י הארכת משך הנשיפה. במקביל י' הצליח ליזום יותר פעילויות בתוך הטיפול ולהתמיד בהן. הוא פיתח תובנה על כך שסדר ומבנה בתוך הטיפול ובחיים, עוזרים לו להירגע. בסוף התהליך הטיפולי י' חווה את עצמו כבעל כוחות בוגרים יותר, דימוי הגוף שלו היה חיובי יותר והוא העיד שיש לו יותר שליטה עצמית. הוריו ומוריו העידו גם הם על שיפור ניכר בשליטה העצמית של י' ובתפקודו החברתי והלימודי.