קבוצת מיומנויות חברתיות
לילדים על הספקטרום האוטיסטי בתל אביב

למה כן לספר לילד על האוטיזם שלו

דיבור עם ילדכם על האוטיזם וקשיי התקשורת שלו בוודאי מעלה חששות וקשיים, אך יש לזכור שכדי לבנות את הזהות העצמית שלהם ולפתח קבלה עצמית ובטחון, ילדים על הספקטרום צריכים אפשרות לשאול שאלות ולקבל מכם תשובות כנות, או לברר אותן אתכם ביחד.

קשר עין – מיומנויות תקשורת ששווה לילדים אוטיסטים להתאמן עליהן

הרבה מהילדים והמבוגרים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים לשמור על קשר עין עם האדם שאיתו הם משוחחים או שאליו הם פונים. זה לא אומר בהכרח שהם לא מקשיבים או לא מעוניינים בתקשורת! לפעמים ההפך הוא הנכון

אודות הקבוצה החברתית לילדים על הרצף האוטיסטי

האם אתם מרגישים שהילד שלכם היה רוצה לשתף בידע שלו וברגשותיו אבל לא יודע איך להתחיל ולהמשיך שיחה? הילד אוהב מאד משחקים אך כל משחק איתו מתפוצץ בגלל שהוא חייב לנצח? אתם חוששים שהילד לא יודע להתמודד עם הצקות או עלבונות? האם אתם מרגישים שילדכם היה יכול ליצור קשרים עם בני גילו אם רק היה לומד את הכללים ומקבל כלים שיעזרו לו במצבים מהחיים?

בדיוק כדי לתת מענה למצבים אלה נפתחות בנובמבר 2018, במרכז הטיפולי "הדרך לגדול" בתל אביב, שתי קבוצות למיומנויות חברתיות לילדים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה – בכיתות ג'-ד' ובכיתות ה'-ו'.

כמו ילדים רבים על הרצף האוטיסטי, הלקות התקשורתית של ילדכם מקשה עליו לרכוש מיומנויות חברתיות באופן אוטומטי, אבל זה לא אומר שהוא לא יוכל ליהנות מקשרים חברתיים מספקים ולהיות חבר נפלא! מחקרים מראים שמיומנויות חברתיות הן דבר נרכש. כדי להפנים אותן, ילדים על הרצף האוטיסטי זקוקים ללימוד מעשי ומפורט יותר ולאפשרות לתרגל ולהתאמן על כך בסביבה בטוחה ותומכת. אלו בדיוק הדברים שמעניקות לילדים קבוצות המיומנויות החברתיות שלנו.

מה עושים בקבוצת מיומנויות חברתיות של ילדיי הרצף האוטיסטי–קשר עין עם ילדים אוטיסטים

בקבוצות ירכשו הילדים מיומנויות חברתיות שיאפשרו להם ליצור ולקיים קשרים חברתיים טובים והדדיים. נתאמן יחד עם חברים בקבוצה על יצירת קשרים, ניהול שיחה, משחק משותף, וויסות רגשי וגופני, ידיעה עצמית וייצוג הצרכים שלי. כל זאת בצורה חוויתית ומהנה, תוך שימוש במשחקים, תנועה, הצגות, יצירה והומור. המיומנויות החברתיות נלמדות כמשהו שניתן לפרק לחוקים וחלקים ברורים ולהתאמן עליו באופן מעשי באווירה קבוצתית מעודדת ותומכת.

ילדים על הרצף האוטיסטי הם אלופים בלמידת חוקים והקפדה עליהם ודרך הלמידה החווייתית והמפורטת בקבוצה מאפשרת להם להפנים את החוקים החברתיים עליהם מבוססים כל הקשרים בחיינו ולהפוך אותם לחלק מהכלים הנגישים להם. דבר זה מאפשר להם לשפר באופן משמעותי את המיומנויות החברתיות שלהם ואת איכות חייהם.

 

דוגמה ללימוד מיומנות חברתית של משחק משותף-

הרבה מהילדים על הרצף האוטיסטי שונאים להפסיד במשחקים דבר המקשה עליהם לשחק יחד עם ילדים אחרים ופוגע בקשרים החברתיים שלהם. בקבוצה נקדיש זמן ללמוד מה המטרות של משחק (ליהנות!), איך משחקים בהגינות, איך בוחרים משחק משותף, איך קובעים תורות, איך מסכימים על חוקים, איך פותרים בעיות שמתעוררות במשחק, מה אפשר להגיד כשמנצחים ומה אומרים כשמפסידים. נלמד גם איך ומתי להזמין חבר למשחק ואיך לסרב להצעה למשחק כשאיננו מעוניינים. את כל זה ועוד נתרגל באופן מעשי, תוך משחקים שונים עם העמיתים לקבוצה.

דוגמה ללימוד מיומנות חברתית של ניהול שיחה-

לרבים מהילדים על הספקטרום חסרה "מפת הניווט" של ניהול שיחה. בקבוצה נלמד- איך פותחים בשיחה, איך מוצאים נושאים משותפים לשיחה, איך יודעים מתי אני מגזים בדיבור על נושא השיחה החביב עליי בעוד שותפי לשיחה משתעמם ומפגין אי נוחות, איך מתעניינים באחרים ומנהלים שיחה הדדית, איך לשים לב שנסחפתי בזרם האסוציאציות הפרטי שלי וכיצד להסביר זאת לחבר לשיחה, איך עונים על שאלות אישיות וגם איך ומתי לסיים שיחה. נתרגל נושאים אלו ועוד באמצעות הצגות, המחשות וצילום וניתוח סרטונים של עצמנו.

הקבוצה היא מקום להתמודד עם קשיים, לגלות חוזקות ולרכוש חברים –

הקבוצה מתנהלת תוך דיבור גלוי על החוזקות של ילדיי הרצף האוטיסטי- כל הורה לילד על הספקטרום הרי מכיר היטב את הזכרון המצוין, אהבת הסדר וההרגלים והתשוקה הגדולה לתחומי עניין מסוימים. גם בתחומיי הקושי ובשונות התקשורתית של הילדים לא נחשוש לגעת, כי אנחנו מאמינות שאוטיזם הוא פשוט דרך שונה, ייחודית ומופלאה של התנהלות בעולם. הדיבור הגלוי מאפשר להסתכל על הקשיים בגובה העיניים, להתמודד איתם ולהתגבר עליהם כל אחד לפי הקצב ומידת הנכונות שלו. העבודה הקבוצתית, עם ילדים נוספים שלהם קשיים, אך גם חוזקות מרשימות, מאפשרת להתקרב, להרגיש שייך ולהבין שכולנו מופלאים איש איש בדרכו ואף אחד לא מושלם.

פרטים על הקבוצה-

בכל קבוצה ישתתפו 4-6 ילדים ותנחה אותן מטפלת בתנועה. בהתאם לגודל הקבוצה, תצטרף אליה גם מנחת קבוצות בטיפול במשחק. שתי המנחות עם ניסיון רב בעבודה קבוצתית עם ילדים על הרצף האוטיסטי.

משך הקבוצה הוא 20 מפגשים של שעה כל אחד. פעם בחודש נפגש בנפרד אתכם, ההורים, לפגישות אישיות, של עבודה משותפת ומקבילה. במפגשים אלה נראה כיצד אפשר להמשיך לתרגל את המיומנויות החברתיות עם הילדים בבית, עם קרוביי משפחה ועם הסביבה החברתית. כמו כן נדבר במידת הצורך על איך להתנהל באור עם האוטיזם של הילד מבלי להתבייש ולהסתיר ועל איך מדברים עם הילד על האוטיזם שלו בצורה מגדלת ומעצימה.

מעוניינים מוזמנים לפנות לקבלת פרטים נוספים וקביעת פגישת הכרות

לניבה פרי בטלפון 052-8748828

או במייל nivapop@gmail.com

חדש! בתל אביב
מיומניות חברתיות
לילדים על הרצף

קבוצה בתל אביב למיומנויות חברתיות לילדים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה
בקבוצה ירכשו הילדים באופן חוויתי ומשחקי מיומנויות חברתיות כדי שיהנו מקשרים חברתיים טובים ומספקים.

לפרטים נוספים צרו קשר עם ניבה  052-874-8828

ניבה פרי טיפול בתנועה בתל אביב

שמי ניבה ואני מטפלת בתנועה (תרפיסטית בתנועה). אני בעלת ניסיון של 10 שנות עבודה טיפולית עם ילדים, נוער והוריהם. בנוסף אני מדריכה צוותים במסגרת משרד החינוך.
מתמחה בעבודה פרטנית וקבוצתית עם ילדים בעליי קשיים בוויסות חושי, ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז וילדים בעלי קשיים רגשיים וחברתיים. בנוסף מתמחה בעבודה עם ילדים מהספקטרום האוטיסטי על נושאים של תקשורת בינאישית, וויסות חושי, וויסות רגשי וייצוג עצמי. מנחה קבוצות ממוקדות מטרה בנושאים של ייצוג עצמי ומיומנויות חברתיות. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת תל אביב ותעודת הסמכה לטיפול בתנועה מסמינר הקיבוצים.

עובדת לאורך השנים במסגרות שונות של משרד החינוך, ב"מרכז תמר" המקבל הפניות מקופות החולים ובקליניקה פרטית בתל אביב.

מתרגלת ולומדת אמנויות לחימה סיניות רכות מזה 17 שנים.

דילוג לתוכן