טיפולים נוספים של אפרת

טיפול רגשי לילדים עם אוטיזם בתל אביב

 טיפול במשחק לילדים  וטיפול רגשי לילדים עם קשיי התפתחות ואוטיזם בתל אביב

נעים להכיר אני אפרת. אני עובדת סוציאלית שמתמחה שנים רבות בטיפול בילדים עם קשיים רגשיים וקשיים התפתחותיים כמו – קשב וריכוז, ויסות חושי ואוטיזם. אני עובדת שנים רבות בשיטת DIR – Floor time ומטפלת באמצעות משחק (play therapy)  דרך המשחק ניתן להתחבר אל מוקדי העניין וההנעה הרגשית של הילד ומתוך כך להתמודד בקלות יותר עם אתגרים או לגבור על דפוסים רגשיים מעכבים. במהלך הטיפול אשים דגש על תחומי ההתפתחות השונים אשר קשורים האחד בשני כמו ויסות חושי, תפקודי גוף, חשיבה, עולם רגשי ומיומנוית חברתיות.

אני מאמינה כי ילד צומח וגדל רק בתוך הקשר עם הסובבים אותו. מתוך כך בטיפול עצמו ובהדרכות ההורים אשים דגש על יחסי הגומלין שנרקמים בין הדמויות הקרובות לילד, כיצד הן משפיעות ומושפעות האחת מהשניה וכיצד ניתן לצמוח ולהתפתח יחד.

מטרות הטיפול הרגשי :

ויסות חושי – ויסות רגשי –

לעיתים ילדים הנוטים לתנועה מהירה ועוררות גבוה יפגינו גם סערה רגשית בין אם זה צחוק, כעס או תוקפנות. לעיתים גם עלול לקרות ההפך – אירוע מרגש עלול ליצור תנועה רבה מידי, אשר פועלת כהיזון חוזר ומסלימה את ההתרגשות. מן הצד שני ילדים אשר מוצפים תחושתית לעיתים יטו לתת עוררות, לפאסיביות ושכיבה ויחושו קושי להיות מעורבים וליזום. ילדים אלו עשויים להיות מרצים ויתקשו להביע אסרטיביות. בטיפול תעשה הבנה של הפרופיל הסנסו-מוטורי של הילד ובעקבות זאת תעשה עבודה על ויסות ויצירת עוררות מותאמת רגשית וגופנית.

הרחבת ההנאה מקשר עם ההורים ושאר הסובבים את הילד

לעיתים קשיים התפתחותיים מקשים על היכולת להנות יחד. ילדים עם קשיי ויסות חושי עשויים להיות מאוימים מסביבה לא מותאמת או להפך, להיות לא מותאמים בעצמם וליצור אינטראקציה אשר מערבת מגע לא מותאם – חזק מידי, מהיר מידי או לחדור אל המרחב הפרטי. מתוך כך נוצרות לא פעם אינטראקציות שליליות המערבות כעס והמנעות של שני הצדדים. בטיפול יעשה חידוד המודעות אל כך כמו גם הקניית אסטרטגיות מותאמות יותר. לדוגמא מתן תחושות מרגיעות להפחתת חרדה, למידה של ויסות כוח, מילוי ה"רעב" התחושתי בדרכים מותאמות יותר.

הפחתת הצורך בשליטה

ילדים אלו חווים לא פעם קושי לשלוט בגוף, במחשבות וברגשות. תחושת חוסר השליטה יוצרת נוקשות וצורך עז בשליטה על הדברים שכן בשליטתו של הילד. הם יגיבו באיום וכעס כאשר יעשה שינוי כלשהו כמו שינוי במרחב סביבם, בלוח הזמנים או בסדר הפעולות לו ציפו. נטייה זו עלולה לגרור עימותים רבים עם בני המשפחה או עם בני גילו. בטיפול ילמדו אסטרטגיות אשר מקדמות הרגעה והגמשה כמו גם יכולת טובה יותר לתקשר חוסר הסכמה או נקודת מבט שונה.

הרחבת היכולת לדחיית סיפוקים

ילדים אשר נוטים תזזיתיות והיפראקטיביות עלולים להיות אימפולסיביים ולהפגין קושי בדחיית סיפוקים. הם רוצים הכל כאן, עכשיו והרבה. במהלך הטיפול יעשה חידוד המודעות אל כך כמו גם אל יצירת תקשורת מרגיעה ומארגנת אשר תאפשר לילד באותו רגע לארגן את רגשותיו ומחשבותיו, להאט את הקצב ולתרגל עצירה והמתנה.

הגברת מודעות עצמית

בטיפול יתקיים שיח רגשי הולך ומעמיק אשר יאפשר הבנה טובה יותר של העולם הפנימי.

הרחבת היכולות החברתיות

בטיפול יעשה דגש על הכללת היכולת הנרכשות בחדר הטיפולים גם אל הקשר עם ילדים אחרים וסביבת בית הספר.

התמודדות עם אתגרים התפתחותיים יומיומיים

קשיי הרדמה ושינה, גמילה מחיתולים, עצירות, גמילה ממוצץ, קשיי אכילה כמו בררנות באוכל והקניית הרגלי אכילה טובים יותר, התמודדות עם קשיי למידה.

אפרת מילוא

אפרת מילוא טיפול רגשי בתל אביבשלום שמי אפרת מילוא ואני בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל-אביב משנת 2003. מוסמכת שלב 3 בארגון DIR. בעלת ניסיון של שנים רבות בטיפול בילדים ונערים עם, קשיים רגשיים ונוירו התפתחותיים כמו ויסות חושי, קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואוטיזם.  מזה כעשור שנים אני חברת צוות מכון סימני קשר בהנהלת דר' עליזה ויג ונמצאת שם בתפקיד מטפלת ומדריכה מקצועית בכירה. יש לי ניסיון רב בטיפול פרטני בילדים ובנערים, טיפול קבוצתי, הדרכות הורים, ריכוז תוכניות ביתיות וריכוז תוכניות שילוב יחידני.

טיפול רגשי לילדים המאובחנים עם אוטיזם 

מטרות הטיפול הרגשי לילדים המאובחנים עם אוטיזם –

●        ויסות חושי – ויסות רגשי – נבין כיצד הגוף מאפשר לילד להנות מקשר עם העולם סביבו. נבין גם מתי הגוף מצמצם או מגביל את המעורבות של הילד בעולם.

●        יצירת דפוסי הקשרות בטוחים – בטיפול יבחנו דפוסי ההיקשרות בין הילד להוריו ולשאר הסובבים אותו. תעשה עבודה על ביטחון, קרבה, נפרדות כמו גם על היכולת להישאר באינטימיות סביב כל קשת הרגשות – חיוביים ושליליים.  נרחיב את תחושת ההנאה והביטחון של טיפול במשחק בתל אביב לילדיםהילד עם הקרובים לו. נעזור לו להפחית תחושת איום אם קיימת ולהצליח להתמודד טוב יותר עם פערים מול הסובבים אותו.

●        תקשורתי, שפתי – נרחיב את הרגעים בהם הילד מבחין בסובבים אותו, מפנה את גופו כלפיהם ויוצר עמם קשר עין. נאפשר לרגעים אלו להיות ארוכים ואיכותים יותר. נזהה יזימות תקשורתיות ונעזור לילד להרחיב אותן ולתקשר אותן עם הסובבים אותו. נדגיש תקשורת לא מילולית וגופנית כמו גם תקשורת שפתית.

●        הרחבת המנעד הרגשי – בטיפול תעשה הבנה של הרגשות אשר הילד מצליח לחוות כמו גם על אלו אשר אינם חלק מהעולם הרגשי שלו מאחר והם מאיימים מידי או מורכבים. דוגמא לכך היא ילד אשר מתקשה להביע אסרטיביות וכעס ונוטה לרצות או להיפך, ילד אשר נוטה לכעס והתרסה ומתקשה להביע רוך, צחוק או אמפתיה לאחר. בטיפול תעשה גם הרחבה אל רגשות מורכבים יותר בשלב ההתפתחותי כמו גאווה, עלבון, ביטחון עצמי, קנאה וכדומה.

●        הגברת מודעות עצמית – בטיפול יתקיים שיח רגשי הולך ומעמיק אשר מאפשר הבנה טובה יותר של העולם הפנימי.

●        חברתי – היכולת של הילד להרחיב את נקודת המבט שלו – לראות, לשמוע ולפעול במרחב כמו גם היכולת לחוש בטוח יותר תאפשר לו להבחין בבני גילו ליצור רגעים של הנאה משותפת ותקשורת ישירה עימם.

●        התמודדות עם אתגרים התפתחותיים יומיומים – קשיי הרדמה ושינה, גמילה מחיתולים, עצירות, גמילה ממוצץ, קשיי אכילה כמו בררנות באוכל והקניית הרגלי אכילה טובים יותר, התמודדות עם קשיי למידה.

מהו טיפול DIR

הDIR מאמין כי ילד מתפתח וצומח רק בתוך קשר עם הסובבים אותו. לילדים עם קשיי התפתחות היכולת לראות, לסמוך או לשתף אינה תמיד פשוטה. לכן, בשיטת טיפול זו הקשר הוא במרכז ההתערבות הטיפולית. במהלך הטיפול תעשה התייחסות אל שלושת רכיבי המודל – Developmental – עבודה על התקדמות ברצף שלבים התפתחותים אשר נבנה בשנות החיים הראשונות. שלבים אלו מושתתים האחד על בסיס הקודם אך ממשיכים להתפתח גם במקביל. Individual Differences – הבנת האופן בו הילד חווה את העולם דרך ערוצי החוש השונים כמו גם פועל בו. Relationship – התייחסות אל קשר ואינטראקציה כמנוע המרכזי להתפתחות. במהלך הטיפול יושם דגש על מרכיב הליבה אשר נקרא Floor time –  זמן "יחד". במהלך הפעילות ההורה או המטפלת יוצרים תקשורת ספונטנית אינטנסיבית ואיכותית עם הילד. במהלכה המבוגר מחפש אחר מה שיוצר את הניצוץ בעינים עבור ילדו, עוקב אחר היוזמות שלו אך גם מרחיב אותן. לעיתים אלו שתי מטרות מנוגדות אך שתיהן נלקחות בחשבון וההרחבה נעשית בצורה הדרגתית.

מחבואים – לבד אבל ביחד – התייחסות אל משחק מחבואים מנקודת מבט רגשית התפתחותית

משחק המחבואים טומן בתוכו מרכיבים רבים אשר הולכים ומתרחבים עם ההתקדמות בשלבי ההתפתחות. משחק קוקו פשוט עבור ילד צעיר מאפשר לו ליצור ייצוג פנימי של אימו אשר נסתרת ונגלית. הילד נדרש לדמיין אותה בכל פעם שהיא נסתרת ובכך ליצור ייצוג פינימי שלה אשר נבדל מהחיצוני המציאותי. ייצוג פנימי זה אח"כ גם יאפשר לילד להיפרד מאימו בקלות רבה יותר בגן. לילדים בוגרים יותר משחק המחבואים מאפשר גם עבודה על היכולת לראיית האחר – הילד נדרש לדמיין את נקודת מבטו של השותף למשחק ולחשוב על מחבוא בו האחר לא ימצא אותו. משחק זה מאפשר גם עבודה רגשית על נפרדות כאשר הילד נהנה לשהות לבדו במחבוא ולחכות בציפייה לאיחוד מחדש עם המחפש אחריו. ובנוסף מתקיימת גם עבודה משחקית על נצחון והפסד – המבוגר המשחק עימו יכול לשלוט בעוצמה ובתזמון של ההפסד על מנת להכין את הילד להפסד, למנוע הצפה רגשית ולתמוך בהתמודדות בטוחה עם ההפסד.

    שמכם

    כתובת הדוא"ל:

    טלפון ליצירת קשר:

    נא לציין את נושא הפנייה (חובה)

    תוכן ההודעה

    דילוג לתוכן