עדכון חשוב: הקליניקה אינה מקיימת יותר טיפולים קבוצתיים.
במידה והינכם מעונינים בטיפולים פרטניים הנכם מוזמנים לחפש טיפול מתאים ממגון הטיפולים שאנו מציעים.
עמכם הסליחה.
מה הן מיומנויות חברתיות
מיומנויות חברתיות הינן יכולות וכישורים נרכשים המאפשרים לנו להתנהל בחברה. המיומנויות החברתיות מאפשרות לנו לזהות את הרגשות שלנו ואת רגשותיו של האחר ובהתאם לכך ליזום אינטראקציה עם הסובבים אותנו.
שליטה במיומנויות אלו מאפשרת לנו להשתלב במערכות חברתיות בעלות חוקים מובנים (כמו זאת שבה אנו חיים) לבנות קשרים עם בני גילנו ולהסתגל לדרישות המציאות במגוון של הקשרים – אישיים, רגשיים, ערכיים וחברתיים.
כיצד מטפלים אצלנו בשיפור המיומנויות החברתיות
במהלך הטיפול הרגשי אשר מטרתו לטפל במיומנויות החברתיות, הילדים נחשפים לפעילויות מכוונות מטרה לחיזוק ושיפור ביטחונם העצמי בקבוצה. הילדים לומדים כיצד לרכוש כישורים חברתיים וכיצד לייצר קשרים חברתיים בריאים עם ילדים בני גילם בסביבתם. במהלך העבודה המשותפת עם המטפל הילדים מפתחים מגוון מיומנויות חברתיות ומיומנויות משחק חברתיות. במסגרת הטיפול הילד מתנסה במיומנויות חדשות ורוכש כלים להתמודדות חברתית, וזאת באמצעות חשיפה לסיטואציות של התמודדות עם קונפליקטים חברתיים במהלכם הילדים חווים את הכרת וקבלת האחר, עידוד יוזמה תקשורתית תקינה והעלאת תחושת השייכות החברתית. במסגרת זו הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד עולות ומשפרות את ההשתלבות החברתית בבית הספר או בגן.
קושי חברתי וקושי רגשי קשורים זה בזה פעמים רבות, ומשפיעים אחד על השני. ההתנסות והתרגול מאפשרים לילדים ללמוד כיצד לתקשר ולחבור בצורה טובה יותר אל בני גילם, והיא מהווה שיקוף, וכן הזדמנות לתיקון, של ההתנהגות החברתית של כל ילד..
הטיפול מהווה סימולציה "לעולם האמיתי". במפגשים אלו הילדים מגלים שאינם לבד וישנם עוד ילדים החולקים קשיים הדומים לשלהם – עצם הגילוי מעודד ומחזק.
במהלך הקבוצה מתקיימים שלושה מפגשי הורים: מפגש היכרות, מפגש אמצע ומפגש סיכום:
• מפגש ההיכרות מתקיים ביחד עם ההורים והילד/ה, במפגש זה אנו מחליטים יחד על מספר מטרות טיפול אישיות (כ-4-5 מטרות לכל ילד/ה) שמהוות את בסיס העבודה בקבוצה.
• מפגש האמצע מיועד לעדכן את ההורים בתהליך אותו עובר ילדם בקבוצה ולתת כלים ליישום המטרות בבית ובמסגרת הלימודית.
• מפגש סיום הנועד לסיכום התהליך בהתבסס על המטרות האישיות של הילד/ה, ומתן המלצות להורים ולמסגרת החינוכית בהתאם לצורך שעולה.
דוגמאות למטרות אישיות :
• תצליח להזמין חבר/ה למשחק
• תקבל את חוקי וכללי הקבוצה
• תצליח להמליל את רגשותיה בקבוצה
• תחווה חוויה של הצלחה בקבוצה
• תצליח לעבור מפעילות לפעילות ללא תיווך
• תצליח להביע אמפטיה או הזדהות כלפי חברי הקבוצה
• יצליח לבצע הוראות ללא תיווך
• יצליח לעמוד בכל משימות הקבוצה
• יצליח לא להיגרר אחרי ילדים משתוללים
• יצליח להמתין לתורו
• יצליח לחוות ניצחון והפסד באופן מותאם
• יצליח להקשיב לדברי החברים מבלי להתפרץ
שאלות ותשובות
כשילדינו מביעים את הסימנים הבאים רצוי לבוא לפגישת ייעוץ.
- הימנעות ארוכת זמן בפעילות חברתית וכיתתי
- תלותיות מרובה בהורים וחוסר התמודדות במצבים חברתיים
- ריבוי קונפליקטים עם בני גילם המקשים על התפקוד היומי.
- התדרדרות מתמשכת בתפקוד בבית הספר(לא על רקע לקות למידה)
- בעיות התנהגות חוזרות ונשנות בבית הספר
הקבוצות שלנו הינן קצרות טווח, בנות 15 מפגשים שבועיים (כ 4- חודשים). לעיתים יש צורך
בהכנה פרטנית לקראת הכניסה לקבוצה ולעיתים עולה צורך בטיפול רגשי פרטני בסיום
הקבוצה במטרה ללוות ולתמוך בתהליך האישי שהילד עובר עם קבוצת השווים.
הקבוצות החברתיות של ילדי הגנים וכיתה א' הינן קבוצות משולבות, בנות ובנים באופן שווה.
הקבוצות החברתיות של ילדי כיתות ב ומעלה הינן קבוצות נפרדות לבנים ולבנות.
התערבות טיפולית בשלב מוקדם מאפשרת מניעה של הבעיה לאורך זמן. הטיפול מאפשר עזרה, תמיכה והכלה בהתמודדות עם הקושי
הרגשי של הילד ויוצר מרחב בטוח לשינוי.
הפעילות הקבוצתית מהווה מעין הדמיה לעולם האמיתי והמצבים החברתיים בהם נמצאים הילדים אך בתנאים של "חממה". תנאים אלו מאפשרים הכוונה לתהליכים של שינוי בהכלת האחר. הטיפול הקבוצתי מאפשר לילדים לבחון את רגשותיהם מול רגשות האחר, בחלל חם, אוהב ולא מאיים. העבודה בקבוצה מאפשרת לילדים להתנסות וליצור כישורים במגוון רחב של מצבים חברתיים.
גילאי הילדים בקבוצות המיומנויות החברתיות הן החל מגיל 4 (טרום חובה) ועד גיל 11 (כיתה
ה'). קבוצות חברתיות לגיל הרך בגילאי 2-3 מיועדות לפעוטות והורים.
כשהבעיה של הילד הינה חברתית- הטיפול הקבוצתי הינו המתאים ביותר ומטרתו לאפשר לילד ללמוד כיצד להתמודד בזמן אמת בסיטואציות חברתיות. העבודה בקבוצה מביאה את הילד להתמודד עם מצבים שונים ומאפשרת לנו המטפלים להתערב בצורה מושכלת ולעזור לילד כאן ועכשיו. הטיפול הפרטני מתאים יותר במצבים אחרים.
אנחנו מאמינות בהצלחת הטיפול של כל אחד מהילדים המטופלים שלנו!
בכל מטופל/ת בקבוצה מושקעת חשיבה רבה ומעמיקה ומתקיים תכנון מדויק, אלו מאפשרים
את השינוי באופן ההתמודדות של הילד/ה בחברה ותומכים את ההתפתחות הרצויה תוך
חוויה של הצלחה.
חשיבותן ותהליך התפתחותן של מיומנויות וכישורים חברתיים:
לידה עד שנה-
תהליך התפתחותן של המיומנויות החברתיות מתחיל למעשה מרגע לידתו של כל אדם. בשלב זה התינוק תלוי בהוריו שדואגים לו וממלאים את כל צרכיו. מערכת היחסים שנוצרת בין התינוק ובין אימו והאמון אשר התינוק רוכש לאימו בכך שתמלא את צרכיו מהווה את הבסיס להתפתחותו החברתית והרגשית. שלב זה הינו הבסיס להתפתחותו של הביטחון העצמי.
לידה עד שנה- בד בבד עם התפתחותו המוטורית של התינוק נוצרות אינטראקציות עם הדמויות המשמעותיות בסביבתו. קשר עין, פרצופים וחיוך מהווים סממנים חברתיים ראשונים. לאחר מכן משחקים כגון "קוקו" וקח ותן הינם משחקים חברתיים המבוססים על יחסי הגומלין בינו לבין הסביבה ומורים על תחילתו של מעבר מהתלות המוחלטת בהוריו לכישוריו שלו עצמו.
שנה עד שלוש-
בשלב זה מתפתחת עצמאותו של הילד במקביל ליכולת השליטה הגופנית על מערכת השרירים והסוגרים (קקי ופיפי). ההצלחה בתהליך הגמילה מאפשרת לילד מעבר לאוטונומיה עצמית ומקנה לו את היסודות להבעה אישית ואינטראקציה חיובית בסיטואציה חברתית. הילד לומד לכבד את רצון הזולת תוך שמירה על הערך העצמי שלו ולהעריך את התמורה החברתית אשר בה הוא זכה בהתאם למעשיו. בשלב זה הילד עדיין אינו מתעניין במשחק חברתי ומרבית המשחקים נסובים סביב הוריו או חפצים וצעצועים סביבו. בשלב זה משחקי החיקוי נפוצים, הילדים מחקים את סביבתם והמשחק יחד עם הקרובים להם (הורים, אחים) מקנה להם הנאה ממשחק משותף ואינטימי.
תקופת הגן
בגיל זה הילדים עוברים למשחקים עם ילדים אחרים על פי רוב בקבוצות קטנות, המשחקים מחקים את חיי היומיום- משפחה, רופא וחולה, מטבח וכו..המשחק מלווה בשימוש בדמיון וחלוקת תפקידים מתחילות העדפות עם מי לשחק ובמקביל מתחילים מאבקי כוח ושליטה. בשלב זה הילד עדין תופס את עצמו כמרכז ההוויה ולכן מתפתחים קשיים בלעמוד בחוקי המשחק עם אחרים.
גיל בית הספר
גיל זה והמעבר לבית הספר מסמן את המעבר אל עולם הבוגרים והמעבר מהתרכזות מוחלטת ב"אני" לחשיבה חברתית ולתפיסת ה"אנחנו". בשלב זה הילד בוחן את מקומו בקבוצה, והוא רוכש מיומנויות לקראת המקום שיתפוס בעתיד בחברה. בשלב זה הילד לומד להתנהל בחברה, אם עד עכשיו הוא פעל רק לפי חוקים שמשתלמים לו כעת הוא נחשף לחוקי החברה אשר זהים לכולם והוא לומד לפעול בתוך קבוצת השווים לו. במקביל לתהליך החברתי נוצר הצורך באינטימיות חברית יחד עם "חבר קרוב". ההתמודדות עם סביבת הלימודים של בית הספר ומערך הציונים מעבירה לו את משמעות השכר והעונש על השקעתו, והוא לומד להכיר ולבטא את כישרונותיו. במקביל לעיסוק הקבוצתי בשלב זה גם מתפתחת התחרותיות.
חשוב לזכור שלמרות שכולנו עוברים שלבי התפתחות דומים יש לזכור שלכל אחד מאתנו יש מאפיינים אישיותיים שונים, המשפיעים על הקצב והצורך שלנו בחברתיות. ישנם ילדים שיסתפקו בחבר אחד קרוב וישנם ילדים שיקיפו את עצמם בחבורה שלמה. יש ילדים שנצמדים לחבר יחיד לתקופה ארוכה ויש כאלו המחליפים חברים תדיר.
בכל מקרה בו הנכם מרגישים שמשהו אינו כשורה – מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי.
נשמח לקבל את שיחתכם ולשמש כאוזן קשבת ללבטיכם.
על מנת ליצור קשר לחצו כאן
טיפולים פרטניים וקבוצות טיפול נוספות
"הדרך לגדול" מציעה מגוון של טיפולים לילדים ונוער בתל אביב. כל המטפלים העובדים במקום נבחרו בקפידה על מנת להעניק לילדיכם את הטיפול הטוב ביותר לו הם זקוקים.
על מנת לקרוא עוד לחצו על הטיפול המבוקש
תרפיה באמנות – או טיפול רגשי באמנות, היא שיטת טיפול פסיכולוגית בה נעשה שימוש בטכניקות של אמנות חזותית כמו ציור, פיסול וצילום. מטפלים באמנות משתמשים בתהליך היצירה ובתכנים שעולים באמנות לסייע למטופלים להתמודד עם מגוון רחב של מועקות וחסמים. תרפיה באמנות מתאימה לכול ילד המגלה נכונות להתנסות בחומרי יצירה ללא קשר לכשרון אמנותי ואינה מצריכה ניסיון קודם .
מטרתו של ריפוי בעיסוק לספק למטופל כלים ומיומנויות בכדי לאפשר לו תפקוד מיטבי בעיסוקים שהינם בעלי משמעות וחשיבות בעבורו ואשר מאפשרים לו השתתפות נורמטיבית בחיי היומיום כבסיס לבריאותו, רווחתו, בטחונו ולאיכות חייו.
קבוצת מיומניות חברתיות לילדים על הרצף האוטיסטי
נפתחת קבוצה חדשה למיומנויות חברתיות לילדים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה
בקבוצה ירכשו הילדים באופן חוויתי ומשחקי מיומנויות חברתיות כדי שיהנו מקשרים חברתיים טובים ומספקים.
טיפול המשלב תנועה, דיבור ומשחק ומאפשר לכל ילד לגלות את הכוחות שלו, לשפר את בטחונו העצמי ואת היחסים עם בני גילו והמבוגרים סביבו.
שיטת טיפול פסיכולוגית בה נעשה שימוש בצעצועים ובמשחק. מטפלים במשחק משתמשים בתהליך המשחקי של הילד ובתכנים שעולים במהלכו כדי לסייע לילד להתמודד במצבי היומיום עם קשייו
טיפול בילדי גן ובית ספר עם מגוון קשיים התפתחותיים בתקשורת, שפה, דיבור ואכילה, איחור שפתי, לקויות שפה-למידה, הפרעות היגוי, קשיים תקשורתיים (ספקטרום אוטיסטי), הפרעות באכילה והאכלה, גמגום וקול.