מה הן מיומנויות חברתיות

social-skills-for-kids

מיומנויות חברתיות הינן יכולות וכישורים נרכשים המאפשרים לנו להתנהל בחברה. המיומנויות החברתיות מאפשרות לנו לזהות את הרגשות שלנו ואת רגשותיו של האחר ובהתאם לכך ליזום אינטראקציה עם הסובבים אותנו.
שליטה במיומנויות אלו מאפשרת לנו להשתלב במערכות חברתיות בעלות חוקים מובנים (כמו זאת שבה אנו חיים) לבנות קשרים עם בני גילנו ולהסתגל לדרישות המציאות במגוון של הקשרים – אישיים, רגשיים, ערכיים וחברתיים.

מה עושים אצלנו בקבוצת מיומנויות חברתיות לילדים

במסגרת קבוצת המיומנויות החברתיות הילדים נחשפים לפעילויות מכוונות מטרה לחיזוק ושיפור ביטחונם העצמי בקבוצה. הילדים בקבוצה לומדים כיצד לרכוש כישורים חברתיים וכיצד לייצר קשרים חברתיים בריאים עם ילדים בני גילם בסביבתם.  במהלך העבודה המשותפת הילדים בקבוצה מפתחים מגוון מיומנויות חברתיות ומיומנויות משחק חברתיות. במסגרת הקבוצה הילד מתנסה במיומנויות חדשות ורוכש כלים להתמודדות חברתית בקבוצת השווים, וזאת באמצעות חשיפה לסיטואציות של התמודדות עם קונפליקטים חברתיים במהלכם הילדים חווים  את הכרת וקבלת האחר, עידוד יוזמה תקשורתית תקינה והעלאת תחושת השייכות החברתית. במסגרת זו הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד עולות ומשפרות את ההשתלבות החברתית בבית הספר או בגן.social-skills-group

קושי חברתי וקושי רגשי קשורים זה בזה פעמים רבות, ומשפיעים אחד על השני. הקבוצה מאפשרת לילדים ללמוד כיצד לתקשר ולחבור בצורה טובה יותר אל בני גילם, והיא מהווה שיקוף, וכן הזדמנות לתיקון, של ההתנהגות החברתית של כל ילד מחוץ לקבוצה.

הפעילות הקבוצתית מהווה סימולציה "לעולם האמיתי". במפגשים אלו הילדים מגלים שאינם לבד וישנם עוד ילדים החולקים קשיים הדומים לשלהם – עצם הגילוי מעודד ומחזק. נוצרת קבוצת שייכות כאשר תחושה זו לכשעצמה הינה סוג של צורך חברתי מולד. בפעילות הקבוצתית ניתנת הזדמנות לנטילת יוזמה ולעזרה לאחרים, מה שמעצים ומסייע בבניית  דימוי עצמי  חיובי.

הקבוצות אותן אנו מגבשים מורכבות מכך שכל חברי הקבוצה הינם בני אותו גיל ובעלי קשיים חברתיים שונים וזאת  על מנת שהקבוצה תדמה את המציאות שבה הילדים נמצאים בסביבתם הטבעית.

במהלך הקבוצה מתקיימים שלושה מפגשי הורים: מפגש היכרות, מפגש אמצע ומפגש סיכום:

•       מפגש ההיכרות מתקיים ביחד עם ההורים והילד/ה, במפגש זה אנו מחליטים יחד על מספר מטרות טיפול אישיות (כ-4-5 מטרות לכל ילד/ה) שמהוות את בסיס העבודה בקבוצה.

•         מפגש האמצע מיועד לעדכן את ההורים בתהליך אותו עובר ילדם בקבוצה ולתת כלים ליישום המטרות בבית ובמסגרת הלימודית.

•         מפגש סיום הנועד לסיכום התהליך בהתבסס על המטרות האישיות של הילד/ה, ומתן המלצות להורים ולמסגרת החינוכית בהתאם לצורך שעולה.

דוגמאות למטרות אישיות :

•         תצליח להזמין חבר/ה למשחק

•         תקבל את חוקי וכללי הקבוצה

•         תצליח להמליל את רגשותיה בקבוצה

•         תחווה חוויה של הצלחה בקבוצה

•         תצליח לעבור מפעילות לפעילות ללא תיווך

•         תצליח להביע אמפטיה או הזדהות כלפי חברי הקבוצה

•         יצליח לבצע הוראות ללא תיווך

•         יצליח לעמוד בכל משימות הקבוצה

•         יצליח לא להיגרר אחרי ילדים משתוללים

•         יצליח להמתין לתורו

•         יצליח לחוות ניצחון והפסד באופן מותאם

•         יצליח להקשיב לדברי החברים מבלי להתפרץ

חשיבותן ותהליך התפתחותן של מיומנויות וכישורים חברתיים:

לידה עד שנה-
תהליך התפתחותן של המיומנויות החברתיות מתחיל למעשה מרגע לידתו של כל אדם. בשלב זה התינוק תלוי בהוריו שדואגים לו וממלאים את כל צרכיו. מערכת היחסים שנוצרת בין התינוק ובין אימו והאמון אשר התינוק רוכש לאימו בכך שתמלא את צרכיו מהווה את הבסיס להתפתחותו החברתית והרגשית. שלב זה הינו הבסיס להתפתחותו של הביטחון העצמי.
לידה עד שנה- בד בבד עם התפתחותו המוטורית של התינוק נוצרות אינטראקציות עם הדמויות המשמעותיות בסביבתו. קשר עין, פרצופים וחיוך מהווים סממנים חברתיים ראשונים. לאחר מכן משחקים כגון "קוקו" וקח ותן הינם משחקים חברתיים המבוססים על יחסי הגומלין בינו לבין הסביבה ומורים על תחילתו של מעבר מהתלות המוחלטת בהוריו לכישוריו שלו עצמו.child-development-stages

שנה עד שלוש-
בשלב זה מתפתחת עצמאותו של הילד במקביל ליכולת השליטה הגופנית על מערכת השרירים והסוגרים (קקי ופיפי). ההצלחה בתהליך הגמילה מאפשרת לילד מעבר לאוטונומיה עצמית ומקנה לו את היסודות להבעה אישית ואינטראקציה חיובית בסיטואציה חברתית. הילד לומד לכבד את רצון הזולת תוך שמירה על הערך העצמי שלו ולהעריך את התמורה החברתית אשר בה הוא זכה בהתאם למעשיו. בשלב זה הילד עדיין אינו מתעניין במשחק חברתי ומרבית המשחקים נסובים סביב הוריו או חפצים וצעצועים סביבו. בשלב זה משחקי החיקוי נפוצים, הילדים מחקים את סביבתם והמשחק יחד עם הקרובים להם (הורים, אחים) מקנה להם הנאה ממשחק משותף ואינטימי.

תקופת הגן
בגיל זה הילדים עוברים למשחקים עם ילדים אחרים על פי רוב בקבוצות קטנות, המשחקים מחקים את חיי היומיום- משפחה, רופא וחולה, מטבח וכו..המשחק מלווה בשימוש בדמיון וחלוקת תפקידים מתחילות העדפות עם מי לשחק ובמקביל מתחילים מאבקי כוח ושליטה. בשלב זה הילד עדין תופס את עצמו כמרכז ההוויה ולכן מתפתחים קשיים בלעמוד בחוקי המשחק עם אחרים.

גיל בית הספר
גיל זה והמעבר לבית הספר מסמן את המעבר אל עולם הבוגרים והמעבר מהתרכזות מוחלטת ב"אני" לחשיבה חברתית ולתפיסת ה"אנחנו". בשלב זה הילד בוחן את מקומו בקבוצה, והוא רוכש מיומנויות לקראת המקום שיתפוס בעתיד בחברה. בשלב זה הילד לומד להתנהל בחברה, אם עד עכשיו הוא פעל רק לפי חוקים שמשתלמים לו כעת הוא נחשף לחוקי החברה אשר זהים לכולם והוא לומד לפעול בתוך קבוצת השווים לו. במקביל לתהליך החברתי נוצר הצורך באינטימיות חברית יחד עם "חבר קרוב". ההתמודדות עם סביבת הלימודים של בית הספר ומערך הציונים מעבירה לו  את משמעות השכר והעונש על השקעתו, והוא לומד להכיר ולבטא את כישרונותיו. במקביל לעיסוק הקבוצתי בשלב זה גם מתפתחת התחרותיות.

חשוב לזכור שלמרות שכולנו עוברים שלבי התפתחות דומים יש לזכור שלכל אחד מאתנו יש מאפיינים אישיותיים שונים, המשפיעים על הקצב והצורך שלנו בחברתיות. ישנם ילדים שיסתפקו בחבר אחד קרוב וישנם ילדים שיקיפו את עצמם בחבורה שלמה. יש ילדים שנצמדים לחבר יחיד לתקופה ארוכה ויש כאלו המחליפים חברים תדיר.

בכל מקרה בו הנכם מרגישים שמשהו אינו כשורה – מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי.
נשמח לקבל את שיחתכם ולשמש כאוזן קשבת ללבטיכם.

על מנת ליצור קשר לחצו כאן

טיפולים פרטניים וקבוצות טיפול נוספות

"הדרך לגדול" מציעה מגוון של טיפולים לילדים ונוער בתל אביב. כל המטפלים העובדים במקום נבחרו בקפידה על מנת להעניק לילדיכם את הטיפול הטוב ביותר לו הם זקוקים.
על מנת לקרוא עוד  לחצו על הטיפול המבוקש

קבוצת תנועה ותחושה

קבוצת-תנועה-ותחושה-לילדים-עם-קשיים-בויסות-חושינשחק בהנאה ונתנסה במשחקי תחושה חוייתיים.
מיועד לילדים בעלי סרבול מוטורי וקושי בוויסות חושי

להמשך קריאה

קבוצת מיומנויות חברתיות

קבוצות לפי גיל לפיתוח ושיפור כישורים בינאישיים, יוזמה חברתית ובניית ביטחון עצמי
להמשך קריאה

תרפיה באמנות

תרפיה_באמנותתרפיה באמנות – או טיפול רגשי באמנות, היא שיטת טיפול פסיכולוגית בה נעשה שימוש בטכניקות של אמנות חזותית כמו ציור, פיסול וצילום. מטפלים באמנות משתמשים בתהליך היצירה ובתכנים שעולים באמנות לסייע למטופלים להתמודד עם מגוון רחב של מועקות וחסמים. תרפיה באמנות מתאימה לכול ילד המגלה נכונות להתנסות בחומרי יצירה ללא קשר לכשרון אמנותי ואינה מצריכה ניסיון קודם .

קראו עוד על תרפיה באמנות

ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק בתל אביבמטרתו של ריפוי בעיסוק לספק למטופל כלים ומיומנויות בכדי לאפשר לו תפקוד מיטבי בעיסוקים שהינם בעלי משמעות וחשיבות בעבורו ואשר מאפשרים לו השתתפות נורמטיבית בחיי היומיום כבסיס לבריאותו, רווחתו, בטחונו ולאיכות חייו.

קראו עוד על ריפוי בעיסוק

קבוצת הכנה לכיתה א'

הכנה-לכתה-א-בתל-אביבחיזוק והעצמה לקראת המעבר לבית-הספר. הקניית אסטרטגיות למידה, יכולות התארגנות ועצמאות

להמשך קריאה

קבוצת בישול

קבוצת-בישול-טיפולית-לילדיםפיתוח יכולות התארגנות, קשב, מילוי הוראות ושיתוף פעולה תוך חווית בישול מהנה

להמשך קריאה

קבוצת עשר אצבעות

קבוצת-טרום-כתיבה-לילדים-בתל-אביב--עשר-אצבעותטרום כתיבה לגילאי 4-5, שיפור וחיזוק תפקודי מוטוריקה עדינה דרך משחקים חווייתיים

להמשך קריאה

קבוצת כתיבה

ריפו_בעיסוק_לילדים_בתל_אביבלילדי בית-ספר- שיפור מיומנות הכתיבה תוך התנסות חוויתית מכילה ומהנה

להמשך קריאה

קבוצת משחק הורים וילדים

קבוצת-משחק-פעוטות-הורים-בתל-אביבלהורים ופעוטות- חיזוק הקשר תוך משחק מהנה בקבוצות אינטימיות

להמשך קריאה

נשמח לענות על שאלות ולבטים

שמכם

כתובת הדוא"ל:

טלפון ליצירת קשר:

תוכן ההודעה

צרו קשר

נשמח לענות על כל שאלה ותהייה, כתבו לנו ונענה לכם בהקדם האפשרי. תודה