ריפוי בעיסוק לילדים ונוער בתל אביב

מהו ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק הינו מקצוע פרה-רפואי, שעיקרו לספק לאדם כלים ומיומנויות בכדי לאפשר לו להיות מעורב בעיסוקים שהינם בעלי
משמעות וחשיבות בעבורו ואשר מאפשרים לו השתתפות מיטבית  בחיי היומיום כבסיס לבריאותו, רווחתו, בטחונו ולאיכות חייו.

ריפוי בעיסוק ילדים

ריפוי בעיסוק בתחום התפתחות הילד הינו תחום המתמקד בתפקוד הילד ביומיום ובשיפור איכות חייו במשפחה ובקהילה. מטרת ההתערבות בריפוי בעיסוק הינה קידום השתתפותו, עצמאותו ואיכות חייו של הילד בתחומי החיים השונים: בתפקודי היומיום (אכילה, רחצה, לבוש ושינה), בלמידה (בגן, בבית-הספר), במשחק ושעות הפנאי ובהשתתפותו בפעילויות חברתיות.ריפוי בעיסוק לילדים בתל אביב

ריפוי בעיסוק מיועד למגוון של אוכלוסיות ילדים ומשפחותיהן: ילדים עם עיכובים וליקויים התפתחותיים, ילדים עם ליקויים מוטוריים ובמערכות התחושה, ילדים עם קשיי קשב וריכוז וקשיי למידה וכן ילדים עם קשיים רגשיים.

ריפוי בעיסוק התפתחותי עוסק באבחון, טיפול, ייעוץ והדרכה בילדים מלידה ועד גיל ההתבגרות. תוך התמקדות בתפקוד המערכות השונות; מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, תחושה ותפיסה – תחומי תפקוד אלה משמעותיים ביותר ללמידה יעילה ומשפיעים משמעותית על יכולתו של הילד ללמוד ולחוות את העולם שמסביבו.

לעיתים קרובות קיימת פגיעה ביותר מתחום עיסוק אחד והקשיים עלולים לפגוע באיכות החיים, בהרגלים ושגרות של הילד ובני משפחתו.

 

ההפניה הראשונית לריפוי בעיסוק יכולה להיעשות על ידי הורי הילד, בעקבות המלצת הגננת/המורה או איש מקצוע אחר המטפל בילד (רופא התפתחותי, פסיכולוגית, קלינאית תקשורת וכו').

 

במסגרת הקליניקה מוצע טיפול לילדים עם עיכובים וקשיים התפתחותיים, כגון סירבול מוטורי, ליקויים בויסות החושי, קשיי תקשורת ואוטיזם, קשיי קשב וריכוז,  קשיי למידה ועוד. ההתערבות נעשית בשיתוף עם הילד, משפחתו והצוות החינוכי, מתוך אמונה שהילד הוא במרכז ויש חשיבות רבה בהיכרות מעמיקה עם מעגלי החיים הסובבים אותו.

שולי קון טרבלסי- ריפוי בעיסוק

שולי טרבלסי-קון- ריפוי בעיסוק

שולי-קון-טרבלסי--ריפוי-בעיסוק

 

 

 

 

 

בוגרת תואר ראשון בריפוי בעיסוק מאוניברסיטת תל-אביב ותואר שני בתכנית הבין-תחומית להתפתחות הילד מאוניברסיטת חיפה.

מרפאה בעיסוק לילדים בעלת ניסיון קליני רב באבחון, טיפול והדרכת הורים וצוותים חינוכיים במסגרות טיפוליות מגוונות.

משנת 2007 עובדת בהנאה רבה בתחום של התפתחות הילד וריפוי בעיסוק, מתמחה בתחום התפתחות הילד מפעוטות ועד מתבגרים. מאבחנת ומטפלת בילדים עם מגוון קשיים התפתחותיים: עיכוב התפתחותי, קשיים בויסות החושי, קשב וריכוז, לקויות למידה, קשיים בתפקוד המוטורי הגס והעדין, כתיבה, קשיים במיומנויות חברתיות, טיפול בילדים על הרצף האוטיסטי ועוד.

ניסיון רב בהנחיית קבוצות טיפול לילדים קבוצות מוכנות לכיתה א', כתיבה ומיומנויות חברתיות.

שנות עבודה רבות במשרד החינוך, גני תקשורת, המכון להתפתחות הילד בתל-השומר ושל בריאות כללית וקליניקה פרטית בתל-אביב.
אני מאמינה כי באמצעות יצירת בסיס בטוח ובניית קשר של אמון והנאה משותפת, ניתן להגיע לכל ילד ולאפשר לו להאמין ביכולותיו, לחוש, ללמוד ולהתנסות.

קראו עוד על שולי

ענת צויגל- ריפוי בעיסוק

ענת צויגל – מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית

ענת צויגל מרפאה בעיסוק הדרך לגדול

 

 

 

 

 

שמי ענת צויגל ואני מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית . ב-18 שנה האחרונות אני עובדת כמרפאה בעיסוק עם פעוטות ,ילדי גן וילדים בתחילת ביה"ס יסודי(גילאי 2-10 שנים ).עוסקת באבחון וטיפול במגוון קשיים: עיכוב התפתחותי , קשיים בויסות חושי , קשיי קשב וריכוז , קשיים במיומנויות מוטוריות עדינות וגסות ,  קשיי כתיבה . כמו כן נותנת הדרכה וייעוץ להורים ולצוות החינוכי המטפל בילד.

בנוסף מעבירה שנים רבות קבוצות מוכנות לכיתה א' וקבוצות כתיבה .

הרקע הפסיכולוגי שיש לי מאפשר לי לתת מענה מקצועי להיבטים רגשיים שנלווים , במקרים רבים ,לקשיים הסנסו-מוטורים של הילד, איתם הוא מגיע לטיפול בריפוי בעיסוק ואשר כוללים : המנעות ,חוסר שקט ,סף תסכול נמוך ,דמוי עצמי נמוך וכו'

אני מאמינה שבכל ילד טמון אוצר של יכולות וכשורים שלא תמיד באים לידי ביטוי עקב תסכול רב ,חוסר אמונה ביכולותיו ועוד. על ידי הקשבה לקשייו ולצרכיו של הילד ומתן כלים מתאימים נוכל לעזור לו להביא לידי ביטוי את היכולות והכישורים בסביבות השונות בהן הוא מתפקד כלומר , בגן , בביה"ס , בקרב חבריו ובשעות הפנאי.

קראו עוד על ענת

אילו ילדים זקוקים להתערבות של ריפוי בעיסוק?

  •  האם המורה מתלוננת שהילד כותב לאט ולא מספיק להעתיק מהלוח?
  • האם הילד מתלונן על התעייפות וכאב בזמן כתיבה?
  • האם תוצרי הכתיבה אינם קריאים ועולים קשיים בהתארגנות במחברת ועם ציוד הלימודים?
  • האם ילדכם מתלונן על תחושה לא נעימה בזמן מגע עם חומרים מגוונים בעלי מרקם שונה (דבק, חול, דשא, צבעי ידיים…)?
  • האם ילדכם נרתע מרעשים שונים ונמנע מסיטואציות יום-יומיות וחברתיות בשל כך?
  • האם ילדכם חושש ונמנע מהתנסות בשימוש במתקני גן המשחקים וממשחקי תנועה וספורט (טיפוס על מגלשה, התנדנדות, התנתקות מהקרקע…)?
  • האם ילדכם מסורבל בהתנהלותו ומרבה ליפול או להיתקל בסביבתו?
  • האם אתם מרגישים שהילד שלכם חסר שקט וכל הזמן מחפש גירוי תנועתי או מגע חזק?
  • האם הגננת מדווחת שהילד מתקשה בעבודות יצירה (ציור, צביעה, גזירה)?
  • האם הילד מתקשה או נמנע מביצוע פעילויות במרחב/ליד השולחן/בחברה/פעילויות יום-יום?
  • האם ילדכם סובל מקשיים בהשתתפות באחד או יותר מתחומי העיסוק על רקע ליקוי מוטורי, סנסורי, קוגניטיבי, מיומנויות תקשורת או השילוב ביניהם?

קיימות סיבות רבות הגורומות לקשיים בהשתתפות הילד בפעילויות השונות המצופות לגילו:טיפול_פרטני_ריפוי_בעיסוק

  • ילד בעל ליקויים במיומנויות המוטוריות יתקשה לפעול באופן איכותי ותואם בתפקודי היום-יום (לבוש, אכילה, היגיינה אישית). יפעל באופן איטי ולעיתים קרובות יצטרך סיוע לביצוע פעילות אלו. יתקשה להשתלב במשחקי חצר וספורט וגם בפעילויות עדינות, כדוגמת השחלות, בנייה והרכבה.

קשיים במיומנויות המוטוריות מביאות פעמים רבות לקשיים בהשתתפות החברתית; דימוי עצמי נמוך, תחושת מסוגלות נמוכה והימנעות מהשתתפות בפעילות קבוצתית.

– קושי בתפקודי ידיים/מוטוריקה עדינה –  אחיזת כלי כתיבה ושימוש באביזרים שונים (כלי אוכל, כפתורים …), ויסות הכוח, גזירה ועוד.

בקליניקת הדרך לגדול מתקיימת קבוצת עשר אצבעות לשיפור וחיזוק תפקודי ידיים

קשיים גראפומוטוריים – קשיים באופן התפקוד ובאיכות התוצרים הגראפים; ציור, צביעה, דיוק, העתקה וכתיבה (קצב, כיווניות, שטף, קריאות והתארגנות).

בקליניקה מתקיימת קבוצת כתיבה לילדי בית-ספר

מוטוריקה גסה – הימנעות משימוש במתקנים בגן המשחקים, קשיים במנגנוני יציבה ושווי משקל, חולשה בחגורת כתפיים, קשיים בקואורדינציה, משחקי כדור, רכיבה על אופניים, תלונות על עייפות ועוד.

בקליניקה מתקיימת קבוצת "תחושה ותנועה"

 

  • ילד בעל ליקוי בויסות התחושתי (Sensory Modulation Disorder)  עלול להפגין קשיים בתפקודי היום-יום (כגון: התנגדות לפרטי לבוש וניקיון, בררנות באוכל, מעברים משינה לערות ועוד). עלול להתקשות בהשתתפות בפעילויות למידה, משחק ופנאי (כגון: הימנעות ממשחקי חצר, עבודות יצירה, הצגות, סרטים, שיעורי מוסיקה, אומנות וספורט). ופעמים רבות נראה קשיים בהשתתפות החברתית – מגוון משחקים מצומצם, העדפה לשחק לבד, קושי בויסות רגשי (מריבות והתפרצויות).

קשיים תחושתיים יכולים להתבטא במספר אופנים:

יתר תגובתיות/רגישות יתר – ילדים שנמנעים מהגירוי (אוטמים אוזניהם בידיהם כתגובה לרעש, מתקשים לשאת טיקטים/כפתורים/תפרים, מגע קל מרגיש חזק ומאיים, נמנעים מחומרים כדוגמת דבק, חול, צבעי ידיים…). ילדים אלו יכולים להגיב בהתפרצויות זעם או באי שקט.

תת תגובתיות/חוסר הבחנה – ילדים אלו לא חשים את הגירוי באופן שילדים אחרים חשים ולכן התגובה אליו אינה מותאמת. מתאפיינים בזמן תגובה ארוך לגירוי. ילדים אלו יכולים להתאפיין באדישות, פסיביות וחולמנות.

חיפוש חושי – הילד לא מרגיש את הגירוי ולכן מחפש אותו בעוצמות חזקות יותר מהרגיל. מתאפיין בהתנהגות תנועתית, חוסר שקט, אימפולסיביבות.

 

  • ילד המאובחן עם הפרעת קשב וריכוז וליקוי למידה עלול להתקשות בתכנון ורצף של פעולות בטיפול עצמי ובמטלות המורכבות ממספר שלבים, יתקשה ביזימה והתמדה במהלך משחק חברתי. קושי בהתמקדות ובהתמדה בביצוע מטלות, בארגון זמן, בהתארגנות במרחב ועם חפצים, קושי בעבודה שיטתית ומבוקרת. גם בהשתתפות החברתית נצפה בקושי בעמידה בכללים וחוקים, קושי לווסת תגובות רגשיות.

 

  • ילדים על הספקטרום האוטיסטי

בקליניקה הדרך לגדול בתל אביב ניתנים טיפולים בריפוי בעיסוק לילדים עם לקויות תקשורתיות, הנותנים מענה לקידום יכולות הקשר והתקשורת, היכולות המוטוריות והקוגנטיביות, תוך התייחסות לפרופיל הייחודי של כל ילד.

 

תהליך ההתערבות בריפוי בעיסוק

ראשיתו של התהליך הטיפולי בריפוי בעיסוק היא בהערכה של צרכי הילד ומשפחתו. במהלך ההערכה המרפאה בעיסוק אוספת מידע על תפקודו והשתתפותו של הילד בתחומי העיסוק השונים ומעריכה את עוצמותיו וקשייו בתחום המוטורי, הסנסורי, הקוגניטיבי וההתנהגותי. במידת הצורך ובהסכמת ההורים, נערכת שיחה עם הצוות החינוכי של הילד (מורה/גננת) ו/או תצפית בסביבה הטבעית (בית ספר/גן/בית), משום שמעבר לממצאים הקליניים, קיימת חשיבות רבה לדיווחים של המשפחה והצוות החינוכי בבניית תוכנית הטיפול.

לאחר תהליך ההערכה בריפוי בעיסוק נקבעת תכנית טיפולית המותאמת לצרכי הילד ומשפחתו, נעשית בשיתופם המלא, וכוללת לעיתים הדרכה להורים ולצוות החינוכי.

ההתערבות הטיפולית נעשית בגישה ה"לקוח במרכז" ומעודדת יוזמה ולמידה של הילד בקליניקה והעברה לסביבתו הטבעית. הטיפול בריפוי בעיסוק מועבר בצורה חוויתית ומהנה, מבוסס על משחק ויצירת קשר טיפולי משמעותי.

הטיפול בריפוי בעיסוק מתקיים אחת לשבוע, ביום ושעה קבועה. כל מפגש טיפולי אורך 45 דקות.

בקליניקת הדרך לגדול בתל אביב מתבצעים טיפולים פרטניים, זוגיים וקבוצתיים בריפוי בעיסוק ועם אנשי טיפול נוספים (מטפלת רגשית, קלינאית תקשורת).
חשוב להדגיש כי הטיפול נערך בשיתוף עם הורי הילד והילד עצמו, החל מתהליך ההערכה וקביעת מטרות הטיפול וכן במהלך ההתערבות עצמה. אני מאמינה כי לכם ההורים תפקיד מרכזי ומשמעותי בהצלחתו של הילד ולכן נוכחותכם בחדר הטיפולים חשובה ומבורכת.
כמו כן, במהלך הטיפול ניתנת הדרכה וכלים ליישום ולתרגול פעילויות מותאמות בבית ובמסגרת החינוכית.

ריפוי בעיסוק – תחומי הטיפול וקהלי היעד

ריפוי בעיסוק בתל אביב
ריפוי בעיסוק פדיאטרי / התפתחותי – עוסק בתחומים השונים של התפתחות הילד, באבחון, ייעוץ והדרכה ובטיפול בילדים מלידה ועד גיל ההתבגרות; טיפול וליווי התפתחותי לפגים, ליווי התפתחותי לתינוקות והדרכה להוריהם; טיפול בילדים עם עיכובים וקשיים התפתחותיים, כגון סירבול מוטורי, ליקויים תחושתיים, קשיי תקשורת ואוטיזם, לקויות ראייה או שמיעה, קשיים קוגניטיביים, קשיי קשב, קשיי למידה, פיגור שכלי, שיתוק מוחין, ילדים לאחר פגיעות טראומה נפשית, ילדים עם קשיי אכילה, ועוד.

 

נשמח לענות על שאלות

שמכם

כתובת הדוא"ל:

טלפון ליצירת קשר:

תוכן ההודעה

צרו קשר

נשמח לענות על כל שאלה ותהייה, כתבו לנו ונענה לכם בהקדם האפשרי. תודה