טיפול בגישת Cog-Fun לילדים בתל אביב | קוג פאן
גישת COG-FUN המדריך המלא להורה:
האם השיטה מתאימה לילד/ה שלי
גישת Cog-Fun הינה גישת טיפול אשר מטרתה לעזור לאלו המתמודדים מ ADHD לנהל את חייהם בצורה מיטיבה. השיטה מיועדת לילדים, מתבגרים ואף למבוגרים.
במחקרים שנערכו בשנים האחרונות הציגה השיטה השיגים משמעותיים בשיפור ההתנהלות של משפחות עם ילדים המאובחנים ב ADHD. אז במידה ויש במשפחתכם ילד המאובחן כ ADHD ואתם גרים בתל אביב, השיטה בהחלט מתאימה לכם ומומלץ להמשיך לקרוא.
אז מה זה COG-FUN קוג פאן (COGNITIVE FUNCTIONAL INTERVENTION):
גישת Cog-Fun הינה שיטה ייחודית הבוחנת את סביבתו של כל ילד המגיע לטיפול בצורה אישית ומעניקה לו ולמשפחתו כלים לשפר את תפקודי החיים ואת תפקודה של המשפחה, וזאת מתוך הכרה שילדים המאובחנים עם ADHD מתמודדים עם קשיים תפקודיים שונים. על פי רוב- ילדים הסובלים מ ADHD יגלו קשיים בניהול ובוויסות עצמי של רגש, מחשבה והתנהגות. קשיים אלו יבואו לידי ביטוי בין השאר בהיפראקטיביות ואימפולסיביות. להתנהגויות מאתגרות אלו ישנם השלכות רבות בחייהם של הילדים, וילדים רבים יסחבו קשיים אלה עמם אל גיל ההתבגרות ואף אל בגרותם. גישת קוג-פאן שמה דגש על שיפור התפקודים הניהוליים של הילדים על מנת להקנות להם כלים להתמודדות עם אתגרי היומיום באופן מווסת ומבוקר יותר.
רגע, מה זה התפקודים הניהוליים:
לכל אחד מאתנו יש יכולות ניהוליות .executive functions)) התפקודים הניהוליים הינם אוסף של מיומנויות קוגניטיביות אשר מאפשרות לנו שליטה ובקרה על ההתנהגות שלנו- על המחשבה ועל הרגש. הצורך בתפקודים אלה בא לידי ביטוי בעיקר בהתמודדות עם סיטואציה או משימה חדשה ולא מוכרת, אך גם במטלות מוכרות שהנן מורכבות. על מנת לצלוח מטלות אלו נדרשים התפקודיים הניהוליים.
תפקודים ניהוליים כוללים: (עיכוב תגובה (אינהיביציה), זיכרון עבודה, שליטה רגשית, יזימה, גמישות מחשבתית, התמודדות עם מעברים, התמדה, התארגנות, תכנון, פתרון בעיות ובקרה
דוגמא: ילד המתקשה לעכב תגובה (לבצע אינהיביציה) יתפרץ לדברי המורה ויענה עוד לפני שסיימה את השאלה, או יתקשה להמתין לתורו במשחק, או יטה להיעלב בקלות /לכעוס/לשבור הכלים בעת קונפליקט חברתי . הקניית היכולת לעכב תגובה יכולה לחולל שינוי אמיתי בחיי הילד ומשפחתו'
אז מה עושים בטיפול COG FUN ואיך הגישה מקנה לילדים לזכות בתפקודים הניהוליים:
הלמידה המשותפת נעשית באמצעות משחקים חווייתיים, שיח משותף והעלאת מודעות, תוך התייחסות לסיטואציות יומיות, המדגישים את הFUN בגישה. המטרה היא לאפשר לילד לגייס מוטיבציה ללמידה וליצירת שינוי תוך העצמת תחושת ההצלחה וקבלת משוב חיובי ומתאים מהסביבה. בשל כך, חשוב שהורה יהיה נוכח בחדר במהלך הטיפול , ויקח חלק פעיל בהעברה של האסטרטגיה הנלמדת והשימוש בשפה חיובית ומעצימה בבית
מטרות הגישה:
שיפור איכות חייו של הילד ומשפחתו.
שיפור התנהלותו של הילד בעיסוקים שונים בחיי היום יום. .
הקניית כלים ניהוליים לילד ומשפחתו המאפשרים התמודדות עם אתגרים אופייניים להפרעת קשב וריכוז.
לקדם מודעות להפרעת הקשב על ידי הקניית ידע ולמידה מהתנסויות מבוקרות.
לספק חוויות הצלחה ומסוגלות בפעילויות יום-יומיות.
להכשיר ולהעצים הורים כמתווכים בתהליכים הטיפוליים.
מי מועמד לטיפול COG-FUN במרכז הדרך לגדול בתל אביב
• ילד, המאובחן עם ADHD בגילאי 5-10
• כישורי שפה תקינים
• ילד ומשפחתו הרוצים ומסוגלים להתגייס לתהליך הטיפולי
מי רשאי לטפל ב COG-FUN בתל אביב
מרפאות בעיסוק שעברו הכשרה וקיבלו תעודת מורשה טיפול בגישת Cog-Fun מבית הספר לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית בירושלים.
בקליניקת הדרך לגדול מטפלות בשיטה
ענת צויגל ואורטל יוסף
נשמח לספר לכם עוד….
צורית תמרי- מרפאה בעיסוק
שמי צורית תמרי, זכיתי בעשור האחרון לטפל בילדים רבים ולראות אותם צומחים ומתקדמים. אני בעלת ניסיון באבחון וטיפול במגוון תחומי השתתפות- ויסות חושי, מוטוריקה, גרפומוטוריקה, קשב וריכוז, התארגנות, כתיבה, מוכנות לכיתה א', משחק ועוד. בעלת תואר ראשון (B.O.T) מאוניברסיטת תל אביב והכשרה לטיפול בשיטת COG-FUN המיועדת לילדים עם אבחנה של ADHD.
אני מאמינה בטיפול המתמקד בעוצמות של הילד ושל משפחתו. אני נדהמת לגלות בכל פעם מחדש, עד כמה ניתן לייצר שינוי. שינוי בתחושת המסוגלות של הילד, ושינוי ביכולת להיות עצמאי, ללמוד, לשחק עם חברים, לצייר ולכתוב. אין דבר יותר משמח עבורי מליווי התהליך שבו ילד מגלה את ההנאה מהשתתפות בפעילויות שהוא נמנע מהן בעבר.
כל טיפול בשבילי הוא מסע, מסע בו אני לומדת להכיר את הילד ואת הוריו, ויחד אנחנו מגלים את מוקדי הכוח והצמיחה מהם הילד יכול לגדול, ולהגשים כל חלום שרק ירצה.
ענת צויגל- מרפאה בעיסוק ופיסוכולוגית
שמי ענת צויגל ואני מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית . ב-18 שנה האחרונות אני עובדת כמרפאה בעיסוק עם פעוטות ,ילדי גן וילדים בתחילת ביה"ס יסודי(גילאי 2-10 שנים ).עוסקת באבחון וטיפול במגוון קשיים: עיכוב התפתחותי , קשיים בויסות חושי , קשיי קשב וריכוז , קשיים במיומנויות מוטוריות עדינות וגסות , קשיי כתיבה . כמו כן נותנת הדרכה וייעוץ להורים ולצוות החינוכי המטפל בילד.
בנוסף מעבירה שנים רבות קבוצות מוכנות לכיתה א' וקבוצות כתיבה .
הרקע הפסיכולוגי שיש לי מאפשר לי לתת מענה מקצועי להיבטים רגשיים שנלווים , במקרים רבים ,לקשיים הסנסו-מוטורים של הילד, איתם הוא מגיע לטיפול בריפוי בעיסוק ואשר כוללים : המנעות ,חוסר שקט ,סף תסכול נמוך ,דמוי עצמי נמוך וכו'
אני מאמינה שבכל ילד טמון אוצר של יכולות וכשורים שלא תמיד באים לידי ביטוי עקב תסכול רב ,חוסר אמונה ביכולותיו ועוד. על ידי הקשבה לקשייו ולצרכיו של הילד ומתן כלים מתאימים נוכל לעזור לו להביא לידי ביטוי את היכולות והכישורים בסביבות השונות בהן הוא מתפקד כלומר , בגן , בביה"ס , בקרב חבריו ובשעות הפנאי.
השכלה :
תואר ראשון בריפוי בעיסוק ,אוניברסיטת תל-אביב
תואר ראשון במדעי ההתנהגות ,אוניברסיטת באר שבע
תואר שני (A.(M בפסיכולוגיה התפתחותית ,האוניברסיטה העברית בירושלים
נסיון מקצועי:
כיום אני עובדת בגנים טיפוליים ובקליניקה פרטית בתל אביב. בעבר עבדתי מספר שנים במכון "צעד צעד"ובמכון לריפוי בעיסוק של קופת חולים כללית .