טיפול במשחק לילדים בתל אביב
מהו טיפול במשחק / תרפיה במשחק – PLAY THERAPY
המשחק בחדר מאפשר יצירת מרחב בטוח המאפשר הנאה ואינטימיות. לאחר מכן נוכל להרחיב את המנעד הרגשי אל רגשות מורכבים יותר כמו כעס, פחד, קנאה וכדומה. נעשה זאת תוך משחק גופני, משחק דמיון, פעילות יצירה וגם דרך שיחה. אופן הטיפול יקבע על פי השלב ההתפתחותי והיכולות של הילד. במהלך המשחק בחדר נחוש ברגשות העולים. לדוגמא במהלך משחק גופני כמו מסלול "נינג'ה ישראל" נתמודד עם שליטה ושחרור שליטה על ידי היכולת לקבל רעיונות של המטפלת או ההורה, נדגיש גם תחושת הצלחה וגאווה עצמית ונתמודד עם תחושת כישלון וחוסר יכולת. במהלך משחק הדמיון נוכל להכיר את עולמו הפנימי של הילד אשר נחשף מתוך המשחק וכן לעבד בצורה בטוחה רגשות או אירועים שונים אשר במציאות נחווים כמאיימים מידי ולא נגישים. בסוף הטיפול ניצור התבוננות מחודשת על אירוע הטיפול כאשר דרך שיחה או ציור נבין בצורה מעמיקה יותר דפוסים רגשיים המאפיינים את הילד וכן מתי אלו מופיעים בסביבות אחרות ואירועים נוספים.
מטרות הטיפול הרגשי בטיפול במשחק
יצירת דפוסי הקשרות בטוחים – בטיפול יבחנו דפוסי ההיקשרות בין הילד לנוכחים האחרים בחדר – מטפלת, הורה או בן משפחה נוסף. בטיפול תעשה עבודה על ביטחון, קרבה והנאה כמו גם על נפרדות ופרידה. נבין מה יחסי הגומלין בין הילד ושאר הסובבים אותו וכיצד קשרים אלו משפיעים עליו – היכן נקודות התורפה והיכן החוזק.
ויסות רגשי – בטיפול ובהדרכות ההורים ננסה להבין את ה"המפה הרגשית" – מתי ולמה הרגשות הופכים סוערים מידי ומתי הם אינם מורגשים מספיק. בטיפול נחוש בכך "בזמן אמת" ניצור מודעות עצמית אל כך בעזרת דימוים ציורים וכן ננסה למצוא דרכים מותאמות יותר להתמודד עם העוצמה הרגשית.
הבנה של דפוסים רגשיים המאפיינים את הילד – נתייחס אל דפוסים רגשיים מעכבים כמו התנהגות לא מותאמת גיל, קושי בקבלת גבולות, חרדה. "נאיר" דפוסים אלו ונמצא דרך טובה ומתאימה יותר להתמודד עימם. מן הצד השני נדגיש גם יכולות וחוזקות כמו רכישת יכולת חדשה, התגברות על קושי, הפגנת אומץ וכדומה.
התמודדות טובה יותר עם עימותים – עימותים הינם חלק טבעי מהחיים, מהיותנו שונים ורואים דברים אחרת. עם זאת כאשר העימותים סוערים מידי ועולים בתדירות גבוהה מידי נוצר חוסר שקט רב בחיי המשפחה כולה. התמודדות מקדמת וטובה עם עימותים תאפשר יצירת מרחב בטוח גם סביב רגשות שליליים, תאפשר ויסות רגשי, יכולת טובה יותר לתקשר את חוסר ההסכמה וכן תרחיב גמישות מחשבתית וחשיבה על פתרונות ופשרה.
הרחבת יכולות חברתיות – בטיפול יעשה דגש על הכללת היכולת הנרכשות בחדר הטיפולים גם אל הקשר עם ילדים אחרים וסביבת בית הספר.
התמודדות עם אתגרים התפתחותיים יומיומים – קשיי הרדמה ושינה, גמילה מחיתולים, עצירות, גמילה ממוצץ, קשיי אכילה כמו בררנות באוכל והקניית הרגלי אכילה טובים יותר, התמודדות עם קשיי למידה
אפרת מילוא - מטפל במשחק
שלום שמי אפרת מילוא ואני בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל-אביב משנת 2003. מוסמכת שלב 3 בארגון DIR. בעלת ניסיון של שנים רבות בטיפול בילדים ונערים עם, קשיים רגשיים ונוירו התפתחותיים כמו ויסות חושי, קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואוטיזם. מזה כעשור שנים אני חברת צוות מכון סימני קשר ונמצאת שם בתפקיד מטפלת ומדריכה מקצועית בכירה. יש לי ניסיון רב בטיפול פרטני בילדים ובנערים, טיפול קבוצתי, הדרכות הורים, ריכוז תוכניות ביתיות וריכוז תוכניות שילוב יחידני.