קלינאית תקשורת בתל אביב
מהי קלינאות תקשורת :
קלינאית תקשורת מטפלת בילדי גן ובית ספר עם מגוון קשיים התפתחותיים בתקשורת, שפה, דיבור ואכילה, כמו איחור שפתי, לקויות שפה-למידה, הפרעות היגוי, קשיים תקשורתיים (ספקטרום אוטיסטי), הפרעות באכילה והאכלה, גמגום וקול.
המנהל הפדגוגי של האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך (פורסם בחוברת "קווים מנחים לעבודת עובדי הוראה ממקצועות הבריאות ומטפלים באמצעות אמנויות במערכת החינוך", תשע"ו):
מקצוע ההפרעות בתקשורת נשען על ידע בתחומי השפה והלשון, השמיעה, הרפואה והפסיכולוגיה.
מטרת העל של קלינאי העובד עם מטופל הינה עבודה מתוך ראייה הוליסטית, שתאפשר השתתפותו המיטבית בחיי ביה"ס מבחינה לימודית, חברתית ורגשית.
תחומי עיסוקו של הקלינאי הינם קידום יכולות התקשורת, השפה הדבורה והכתובה, אכילה ובליעה ותפקודי השמיעה.
אילו ילדים זקוקים לאבחון/ טיפול של קלינאי תקשורת:
- טיפול בליקויי שפה על רקע מולד או נרכש
- טיפול בליקויי דיבור – הפרעות שטף, היגוי וקול.
- טיפול בליקויי תקשורת – לילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי או הסובלים מקשיים בהתמודדות חברתית
- טיפול באכילה והאכלה
- טיפול ופיתוח יכולות משחק תואמות גיל.
- יעוץ והדרכה להורים, מסגרות חינוכיות ואנשי טיפול אשר עובדים עם המטופל.
מהלך הטיפול של קלינאי תקשורת:
קלינאי תקשורת יעריך את יכולות התפקוד של המטופל בתחום הנבדק ובהשוואה למצופה מתפקודו באבחון ודיווח ההורים והצוות החינוכי – יוכל להבין ולעמוד על אופיים של הקשיים עימם מתמודד המטופל.
היות ולקשיים בתחום הטיפול של קלינאי התקשורת יכולה להיות השפעה על יכולות הלמידה, ההשתלבות החברתית והביטחון העצמי של הילד – מומלץ לפנות לקלינאי תקשורת כאשר עולה החשד על קיומו של קושי באחד מתחומי הטיפול של קלינאי התקשורת. טיפול בזמן המתאים יכול לצמצם פערים ולמנוע יצירת קשיים משניים (כמו דימוי עצמי נמוך). במסגרת הטיפול הילד והוריו מקבלים כלים להתמודדות עם הקשיים בבית ובמסגרות החינוכיות.
קליניאות תקשורת בדרך לגדול
לעזרה והתאמה של קליניאית תקשורת בקליניקה בתל אביב שתתאים בדיוק לכם אנא צרו קשר ונעזור לכם בהתאמה. צרו קשר
אודות נני שי :
אני מאמינה גדולה במעורבות ההורים בתהליך הטיפולי מתוך מחשבה שההורים הם המומחים לילדם.
התהליך האבחוני מתחיל במפגש הכרות עם ההורים במטרה לשמוע ולהבין יותר לעומק את הקשיים עימם מתמודד הילד ואת הסיפור ההתפתחותי של הילד בעיני הוריו.
במהלך פגישות הטיפול, ככל שמתאפשר ומתאים לגיל הילד והעדפותיו – ההורים נוכחים, מעורבים, מקבלים כלים ותורמים לאפקטיביות של הטיפול. כאשר נדרש מקיימים שיחות רק עם ההורים לצורך חשיבה משותפת וקבלת הדרכה. עבודת צוות עם אנשי טיפול נוספים והצוות החינוכי, כאשר רלוונטי, גם כאן חשובה בעיני כחלק מהעבודה הרב- מערכתית שנדרשת.
השכלה: תואר ראשון (B.A) מאוניברסיטת תל אביב מהחוג לחינוך מיוחד ולימודים כלליים.
תואר שני (M.S) בהפרעות בתקשורת מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ארה"ב. מוכרת כ- SSS-SLP על ידי ארגון הקלינאיות התקשורת האמריקאית (ASHA) המחייב לעמוד בסטנדרטים מקצועיים בין לאומיים. מוכרת כקלינאית תקשורת התפתחותית לאחר 10 שנות עבודה במכון להתפתחות הילד בביה"ח לוינשטיין ברעננה. בעלת הכשרה כמנחת קבוצות ילדים.
אודות מוריה ליפשיץ :
מאחורי כל ילד שמאמין בעצמו, נמצא הורה שהאמין בו קודם". ואני בהחלט מוסיפה גם את עצמי, לצד ההורים, כדמות המאמינה בילדים וביכולות שלהם, ובכך תורמת לחיזוק הביטחון העצמי וגילוי החוזקות של כל ילד שאני פוגשת. שמי מוריה, ואני קלינאית תקשורת התפתחותית המטפלת בילדים בגיל הרך ועד גיל בי'ס במגוון תחומים. בעלת ידע וניסיון רב בטיפולי שפה וקוגניציה (תחומי הבנת והבעת השפה, אוצר מילים, שליפה, ארגון מסר מילולי, יכולות שפה מופשטות, משחק ועוד), היגוי (מובנות דיבור ירודה ושיבושי היגוי ספציפיים) ודחיקת לשון. מטפלת בשיטת PROMPT, וכן בעלת רקע בטיפול בילדים לקויי שמיעה בגיל הרך. אני מאמינה ביכולת של ילד להגיע למקומות מופלאים- כשהוא מקבל את התמיכה הנכונה עבורו: המשפחתית, החינוכית והטיפולית. האבחון והטיפול נערכים בצורה נעימה, תוך שימוש במשחקים ובתחומי העניין של הילד- להעלאת המוטיבציה לתרגול וכן ליישום טוב יותר בחיי היום-יום, מחוץ לחדר הטיפול. ההורים מעורבים בקביעת מטרות הטיפול, לוקחים חלק פעיל במהלכו (במידת האפשר והרצון) ומקבלים הדרכה להמשך תרגול גם בבית. פגישות הורים נערכות עפ'י הצורך.
אודות תמר ברטוב :
קלינאית תקשורת בעלת תואר שני (M.A) בהצטיינות מאוניברסיטת תל אביב, וניסיון קליני רב באבחון ובטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים בעלי קשיים בשמיעה, שפה ודיבור. מדריכה קלינית של סטודנטיות.ים וקלינאי.ות תקשורת.
הגישה הטיפולית
אני מאמינה בהתאמת הטיפול למטופל, ליכולותיו ולצרכיו, כך שהמטופל ומשפחתו הם שותפים פעילים בבניית התוכנית הטיפולית. מטרת הטיפול הכללית, בכל תחום מתחומי הטיפול, היא לשפר את יכולתו של המטופל לתקשר עם סביבתו באופן טבעי, קל, זורם ונינוח.
הטיפול מתקיים באווירה נעימה ומהנה והוא כולל מתן הדרכה וכלים להמשך תרגול הנלמד בבית ובמצבים שונים בחיי היומיום.
תחומי הטיפול:
טיפולי היגוי
מיועדים לילדים בכל הגילאים אשר דיבורם מאופיין למשל ב:
· מובנות דיבור ירודה – מדברים לא ברור, לא מובנים לרבים מהסובבים אותם
· לא מפיקים כלל צלילים מסויימים (כגון ר', ל' ועוד)
· החלפת אותיות (למשל הוגים ת' ו-ד' במקום ק' ו-ג')
· הגייה של השורקות עם הלשון בין השיניים, דחיקת לשון
אודות תמר ברטוב :
מיועד לילדים ומבוגרים עם ירידה בשמיעה המעוניינים לשפר את יכולות התפיסה השמיעתית שלהם על ידי אימוני שמיעה להבנת דיבור במצבים שונים כגון – על רקע רעש, בטלפון, בשיחות מקצועיות, חברתיות וכו'.
מגוון הטיפולים: טיפול פרטני, טיפול קבוצתי וטיפול מרחוק.
טיפולי קול
מיועדים לכל מי שסובל מתופעות של צרידות בקול, מאמץ או כאב בזמן דיבור, איבוד קול, גובה-טון לא מותאם וכו'.
* לפני ביצוע אבחון קול יש לגשת לרופא אא"ג לבדיקת הגרון ומיתרי הקול ולהגיע עם התשובה לאבחון.
טיפולי שפה
מיועדים לילדים אשר מתקשים בהבנת שפה (הבנת שאלות, הוראות וכו') או מתקשים להביע את עצמם בהתאם לגילם. לדוגמא, בעלי קשיי שיום ושליפה, מדברים מעט יחסית, מדברים סחור-סחור, מסבירים ומתארים באופן לקוני או לא ברור, מתקשים בהטיות של מילים וכו'.
אודות תמר בש – זיו:
אני תמר, קלינאית תקשורת, מדריכה ומנחת הורים. נשואה ואם לבן ולבת. אני עובדת מעל שני עשורים עם מגוון רחב של אוכלוסיות וצרכים שונים בתחום התקשורת, השפה והדיבור. סיימתי תואר שני (MS) בהפרעות בתקשורת באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ואני חברה בארגון ASHA האמריקאי ובעלת תעודה אמריקאית CCC-SLP, לצד הרישיון הישראלי. בשנותיי הראשונות במקצוע, עבדתי בעיר ניו יורק בתוך אוכלוסיות מגוונות מאוד, בעיקר עם הגיל הרך בגנים ובתוכניות התערבות מוקדמת. עם חזרתי לישראל, השתלבתי במסגרות התפתחות הילד ובקליניקה פרטית, ובמהלך השנים צברתי נסיון רב והתמקצעתי בתחום הטיפול בילדים, לרבות באיחור התפתחותי ושפתי, הספקטרום האוטיסטי, אפרקסיה של הדיבור ועוד. ככל שלמדתי, העמקתי והתנסיתי, מצאתי במקצוע הזה שילוב מרתק בין תחומי דעת ומיומנויות חיים, בין ידע מדעי ליצירתיות, בין טכניקה "יבשה" לקשר בין-אישי עמוק. אני עדיין מתרגשת מאותם רגעים קסומים בחדר, בהם ילד משתמש לראשונה במחווה, בצליל או במילה חדשים אליהם כיוונו בטיפול.
בעיניי ומנסיוני, ההורים הם חלק אינטגרלי וקריטי בטיפול. הילד נמצא בטיפול זמן מזערי מתוך השבוע, ואחת המטרות של טיפול טוב הוא לצייד את ההורים בכלים על מנת להיות סוכני השינוי במהלך שאר הזמן בו הם מבלים עם הילד. מתוך ההבנה הזאת למדתי הדרכת הורים במסגרות שונות, ביניהן לימודי "הורות מתקנת" אצל דר' רונית פלוטניק בסמינר הקיבוצים, ותוכנית הנחיית הורים פרטנית של סמינר הקיבוצים. לאור הרקע שלי כמטפלת, ההדרכה אצלי מקבלת ראיה התפתחותית וטיפולית עבור המשפחות המתמודדות עם צרכים התפתחותיים שונים של הילד.
מאז ומתמיד היה לי ענין אישי מיוחד בדו-לשוניות, שהפך לעניין מקצועי. גדלתי בעצמי כדו-לשונית, כך גדלו ילדיי ואני עובדת בשתי שפות באופן טבעי גם בקליניקה. אני לומדת ומשתלמת כל הזמן בתחום על מנת להשאר מעודכנת בחשיבה המחקרית והקלינית בנושא. לצד ילדים דוברי עברית בלבד, מגיעים אליי לטיפול גם ילדים דו-לשוניים רבים, ולכל ילד אני מתאימה יחד עם ההורים את הטיפול המתאים בשפה או בשפות המתאימות לפי צרכי הילד והמשפחה.
אודות דנה סובלסון:
אני דנה, קלינאית תקשורת. בעלת תואר ראשון (BA) בהצטיינות של החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב, ובעלת תואר שני (MA) של התכנית הבינתחומית בהתפתחות הילד באוניברסיטת חיפה. מדריכה קלינית של סטודנטים, קלינאי תקשורת וצוותים חינוכיים. במהלך השנים עבדתי במכוני התפתחות הילד, במסגרות החינוך המיוחד, טיפת חלב ובאופן פרטי. כיום בנוסף לעבודתי בקליניקה, אני עובדת גם כאחראית סקטור קלינאיות התקשורת במערך התפתחות הילד במחוז מרכז של מכבי שירותי בריאות. אני מטפלת ומאבחנת תינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך ובבית הספר היסודי, שמתמודדים עם קשיי התפתחות שונים, כגון: קשיי תקשורת, לקויות שפה ולמידה והפרעות היגוי. עם השנים התמקצעתי בגישת הDIR, גישה ששמה במרכז את זיהוי הייחודיות של כל ילד, מערכות היחסים עם האנשים המשמעותיים עבורו ודפוסי האינטראקציה איתם, תוך מעקב אחר אבני הדרך ההתפתחותיות, וכל זאת דרך כלים של משחקיות, הנאה ויצירתיות.
אני רואה את הטיפול כמפגש ביני לבין הילד והוריו במקום בטוח, המאפשר היכרות עם יכולות הילד וצרכיו, ומתווה את הדרך המשותפת שתתמוך בהתפתחותו. אני מאמינה כי הבסיס המשמעותי ביותר בטיפול הוא הקשר שנרקם ביני לבין הילד והוריו, האינטראקציה והיכולת להפריה הדדית. בעיניי המפתח להצלחת הטיפול טמון במציאת המוטיבציה האישית של כל ילד, חיפוש הניצוץ בעיניים וחדוות הלמידה. אני רואה חשיבות רבה בשיתוף פעולה ביני לבין ההורים, הגורמים החינוכיים ואנשי טיפול נוספים (במידה ויש) על מנת להרחיב את נקודות המבט, לראות את הילד כמכלול ולתת את המענה המדויק לצרכיו. אני נהנית מהרחבת הידע המקצועי שלי באופן תדיר ומתמשך, ודוגלת בהתאמת הגישה הטיפולית אל לבו של הילד ומשפחתו
אודות מירב סבירסקי:
קלינאית תקשורת בעלת תואר שני (M.A) בהצטיינות מהמכללה האקדמית הדסה. התחלתי את דרכי המקצועית בעבודה בקופת החולים בתחומי היגוי, דחיקת לשון, גמגום וקול. לאחר מספר שנים עברתי לעבודה במרכז לגיל הרך שם אני מטפלת בילדים בעלי קשיים מורכבים. העבודה במרכז מושתתת על שיתוף פעולה עם המשפחות ומטפלים בתחומים משיקים (ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה והתחומים הרגשיים) על מנת לקבל טיפול הוליסטי וראייה מלאה על הילד. כקלינאית שהתנסתה בעולמות טיפול מגוונים, אני מאמינה שהעבודה באה מתוך שיתוף פעולה של ההורים עם המטפלת. בין אם הקושי הוא נקודתי, ובין אם הוא רחב, ההורה הוא האדם שמכיר את הילד בצורה הטובה ביותר, והוא יכול לסייע בפתיחת הדלת אל עולמו הפנימי. יחד נוכל ליצור מרחב בטוח להקניית כלים בקליניקה, שאותם יוכלו ליישם ולהכליל בחיי היומיום.
בעלת ניסיון ב:
– טיפולי היגוי – מובנות דיבור ירודה, דחיקת לשון והקניית עיצורים חסרים/משובשים
– טיפולי שפה- אוצר מילים דל, קשיי תחביר, קשיים פרגמטיים
– טיפול בגמגום
– טיפולי קול- צרידות והקניית הרגלי היגיינה קולית
בעלת ניסיון בעבודה עם פעוטות, ילדים צעירים, בני נוער ומבוגרים.