תרפיה באמנות – או טיפול רגשי באמנות, היא שיטת טיפול פסיכולוגית בה נעשה שימוש בטכניקות של אמנות חזותית כמו ציור, פיסול וצילום. הטיפול באמנות היא אחת משיטות הטיפול בתוך תחום טיפול בהבעה ויצירה. מטפלים באמנות משתמשים בתהליך היצירה ובתכנים שעולים באמנות לסייע למטופל להתמודד במצבי מתח, משברים, חוויות טראומתיות, דחיה חברתית ולסייע לו בשיפור התפקוד הקוגניטיבי, שיפור יחסיו עם משפחתו וחבריו, ושיפור איכות החיים באופן כללי.
תרפיה באמנות / טיפול באומנות- מתאים לכול ילד או מתבגר המגלה נכונות להתנסות בחומרי יצירה ללא קשר לכשרון אמנותי ואינו מצריך ניסיון קודם בתחום.
באמצעות הטיפול באומנות מתעצב ומתחזק הדימוי העצמי, משתפרת היכולת לנהל קשרים חברתיים. המטופל מעבד את חוויות היום-יום באמצעות תרגול אסטרטגיות חברתיות שונות ובהדרגתיות לומד כיצד להיות מודע לעצמו, ליכולותיו ולקשייו.
מסגרת המפגשים נקבעת ביחד עם ההורים והמפגשים בני 60 הדקות הינם מפגשים שבועיים.
בחדר הקליניקה ישנם חומרי אמנות ויצירה שונים כגון: דפים בגדלים שונים, כל סוגי הצבעים מחומרים שונים (טושים, צבעי גואש, צבעי ידיים, פנדה, צבעי עיפרון), מדבקות, מגזינים צבעוניים לשימוש בקולאז'ים, פלסטלינה, חימר, בצק יצירה ועוד.
יש ילדים שאוהבים ליצור וירגישו חופשיים יותר לבטא את עצמם באמנות. המטפל הרגשי מודע לצרכי הילד והסיבה שלשמה הגיע והטיפול באמנות יהיה חופשי או מונחה בהתאמה. תהליך היצירה הוא אינדיבידואלי לכל ילד, ויחד עם היצירה הסופית מתקבלת תמונה על עולמו הפנימי של הילד. השלמת המידע מתרחשת בשיחה עם הילד על יצירתו.
יש לציין כי כול העבודות נשמרות אצל המטפל בחיסיון.
עם קביעת מסגרת הטיפול (פרטנית או קבוצתית) מתקיים מפגש ראשוני אתכם, ההורים ("אינטייק"). במפגש זה אני מתוודעת להיסטוריה האישית והמשפחתית של ילדכם, מאתרת את קשייו ובשותפות איתכם מייעדת מטרות טיפוליות. על בסיס מטרות אלה אני בונה את ההתערבות הטיפולית.
אני מאמינה בשקיפות לגבי הקורה בחדר הטיפולים, כמו כן אני מאמינה שזכותכם, ההורים, ואף חובתכם לדעת את הקורה לילדכם, על כן אני בקשר רציף אתכם ומקיימת פגישות הדרכת הורים באופן קבוע (אחת למספר שבועות), במטרה להקשיב להתקדמות מעבר למסגרת הטיפולית, לתמוך בכם, לידע ולתת כלים מעשיים שתוכלו ליישם בביתכם. כמו כן אם יש צורך בכך אני מקיימת מפגשים עם צוות הגן או בית הספר בנוכחותכם, על מנת לקבוע מטרות משותפות ודרכי התמודדות כדי שכולנו "נדבר" באותה שפה ונוכל להעצים את הילד במסגרת החינוכית.
בשיטת הטיפול שלי ההתערבות הטיפולית חייבת להיות ממוקדת מטרה על מנת שאוכל ליצור תיקון תוך כדי משחק ויצירה בחוויה מהנה ובמקום בטוח ואוהב וללמד את הילד אסטרטגיות התמודדות על פי קשייו, כלומר – ללמוד דרכים חלופיות לביטוי במקום ההתנהגות ה"אוטומטית" המאפיינת אותו כגון- התפרצויות זעם, בכי, הסתגרות, מרדנות, אלימות וכדומה.
אני מאמינה שהקשר שנוצר בין הילד או הילדה לביני באמצעות יצירה או משחק מאפשרים להם למצוא את הכלים שיעזרו בהתמודדות עם המכשול האישי. ילדים שחווים הצלחה והנאה מיצירה, משחק ואינטראקציה, איתי בחדר הטפולים, מפתחים דימוי עצמי חיובי ורוכשים ביטחון עצמי ומוטיבציה להתנסות בחוויות דומות בבית ובמסגרת החינוכית.
ויסות רגשי הוא היכולת של אדם לכוון ולאזן את הרגשות שלו בהתאם למצב נתון. באמצעות ויסות רגשי יכולים ילדים (וכמובן מבוגרים) להגיע באופן מיטבי למטרות שהציבו לעצמם ולייעל את תפקודם הכללי.
ויסות רגשי מתפתח ומשתכלל החל מגיל הינקות. כאשר התינוק טרם הספיק לפתח כישורים של ויסות רגשי יש חשיבות ליכולת של ההורה להרגיע את הילד ולהעניק לו ביטחון בזמן התמודדות עם מצוקה רגשית. בהתבגרותו הילד רוכש מיומנוית ולומד איך נכון להתמודד עם מצבים שונים, אולם ישנם ילדים שלא מגיבים באופן מווסת להתרחשויות שונות ונפגעים מכך.
ילדים שסובלים מכשל בוויסות רגשי בשעת מצוקה יכולים להגיב במספר דרכים,
שני סוגי התגובות העיקריים הם:
תגובה אקטיבית- ילד בעל עוצמות רגשיות חזקות שיכולות לכלול בכי רב או התקפי זעם בדמות בעיטות, צרחות, בכי לא מוסבר ועוד בהתמודדות עם מצב הנחווה כמצוקה או להגיב בהתלהבות בלתי נשלטת בסיטואציה המעוררת התרגשות.
תגובה פסיבית- ילד מופנם שמסתגר בתוך עצמו וממעיט בהבעת רגשות, הן במצוקה והן בסיטואציה מרגשת.
ילדים רבים אינם יודעים איך להתמודד עם תסכול, כישלון או תשובת סירוב, לעיתים קרובות גם אינם יודעים כיצד להביע את הרגשות שלהם באופן כזה שהסביבה תבין אותם ותוכל לסייע להם. ילדים אלו נתפסים כ"בעייתיים" ופעמים רבות במקום לעזור וללמד התנהגות שתשפר את המצב אנו מחמירים אותו.
מה אנחנו כהורים יכולים לעשות? ראשית חשוב להבין כי התפרצות זעם היא לא "התנהגות רעה", אלא ביטוי התנהגותי לרגש שמציף את הילד עד כדי כך שהוא לא יכול לשאת אותו יותר. ברגע כזה חשוב להעניק לילד את מה שהוא צריך – חמלה, תחושת ביטחון ואהבה, ולאפשר לו לפרוק את הרגש הקשה במקום בטוח. לעומת זאת, הענשה היא לא דרך יעילה להתמודד עם ההתקף ולעיתים אף יכולה להחמיר את המצב ולתרום להגברת הכעס והתסכול אצל הילד.
שמי דפנה גל פיפר. אני מטפלת רגשית באומנות, מדריכת הורים וצוותים חינוכיים. אני מתמחה בטיפול פרטני וקבוצתי בילדים ובמתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז, קשיי שפה, חרדות, עיכוב התפתחותי, קשיים חברתיים ובעיות התנהגות שונות.
אני בעלת ניסיון של מעל 20 שנים בתחום הטיפולי-חינוכי כגננת לחינוך מיוחד, מדריכת הורים וצוותים חינוכיים ומטפלת רגשית באומנות.
אני נשואה ואמא לשלושה בנים (וכלבה), משפחתנו מתגוררת במושב עמיקם בעמק אלונה הקסום.
אני מאמינה שילדים זקוקים לאמפטיה, לרגישות, למגע פיזי, לתמיכה, להצבת גבולות ובעיקר לאמונה שלנו בכוחות שלהם. אני מתייחסת לכל ילד בראייה הוליסטית הכוללת גם את יכולותיו, קשייו ואפיוניו המיוחדים וגם את סביבתו ואת מערכת היחסים כלפיו.
מטרתי היא להביא את הילדים המטופלים למיצוי יכולותיהם על-מנת שיהיו מאושרים ופנויים רגשית ללמידה ולאינטראקציות חברתיות. אני מאמינה ביכולת של טיפול רגשי-התנהגותי לשנות, לקדם ולהביא למיצוי הכישורים הרגשיים והחברתיים הטמונים בילד.
בוגרת תואר שני MA בטיפול באומנות, אוניברסיטת לסלי.
מדריכת הורים מוסמכת, סמינר הקיבוצים
בוגרת תואר ראשון BA בחינוך מיוחד לגיל הרך בהצטיינות, סמינר הקיבוצים
מטפלת בביו פידבק
2016 – בעלת קליניקת "הדרך לגדול", קליניקה פרטית רב-תחומית בתל-אביב, המשלבת מטפלים רגשיים בתחומים שונים, אשר עובדים בשיתוף פעולה ומתוך גישה הרואה את הטיפול בצורה הוליסטית.
2011 עד 2016 – מטפלת באומנות ומדריכת הורים בקליניקה פרטית "הבית של נעה" בפתח-תקווה.
2009-2014- מדריכת הורים לילדים בעלי עיכוב התפתחותי (נערך בבית המשפחה), מתן מודלינג למשחק משותף עם בני המשפחה, הצבת גבולות וניהול סדר היום.
2009-2014 – יועצת בתכנית אילנות בנושא הצבת גבולות ומניעת אלימות, מדריכת הורים בכירה, מכשירת יועצים חדשים ומטמיעת התכנית בערים חדשות, פתח תקווה/ קריית אונו/ אור יהודה. עיר ללא אלימות (מעיין "סופר נני" במסגרת המשרד לבטחון פנים)
2009-2010- מטפלת באומנות בחינוך המיוחד, גן מיח"א ראשון לציון
2006-2007 – סטאז' – טיפול באומנות בפנימית הכפר הירוק לנוער במצוקה
2004-2009 – מנהלת גן חינוך מיוחד, גן עיכוב התפתחותי פתח תקוה
2003- עבודה מעשית בטיפול באומנות ביחידה לאשפוז יום ילדים בי"ח גהה
2001-2002 – מנהלת גן ילדים חינוך מיוחד לילדים לקויי שמיעה כפר סבא